Narodil sa 15. augusta 1920, pred deväťdesiatimi rokmi.
Svojho času sa v Národnom divadle pošuškávalo, že vždy elegantne oblečený Ctibor Filčík vlastne nemá žiadneho koníčka. Nebola to pravda. Bolo ním práve herectvo.
Filčík začínal ako ochotník a azda aj preto nikdy nenadobudol pocit, že ovláda svoje remeslo a vždy cítil, že treba pridať čosi navyše. Vypracoval sa sám a popri Paľovi Bielikovi a Jozefovi Kronerovi bol tým najtypickejším samoukom slovenského kamenného divadla.
Z divadla do divadla
Filčík vyštudoval obchodnú akadémiu a spočiatku pracoval ako úradník finančnej stráže. Popritom si vyskúšal aj prácu robotníka, cestára a ako spravodajca okúsil aj SNP. Tiahlo ho to však k divadlu. Pôsobil vo vtedy uznávanom Štefánikovom dramatickom krúžku, kde si ho krátko pred povstaním vyhľadal Andrej Bagar a ponúkol mu miesto v martinskom komornom divadle.
Počas štyroch rokov tam herec odohral štyridsať postáv, no v roku 1948 sa presunul do Bratislavy, kde dostal angažmán na vtedy čerstvo otvorenej Novej scéne. Po troch rokoch sa prepracoval až do činohry SND, kde sa uchytil nielen ako predstaviteľ rozporuplných charakterov či vyvrheľov, ale až nevypočítateľných démonov. Azda najznámejšiu divadelnú úlohu vytvoril v roku 1965 ako vojvoda Goetz hľadajúci zmysel bytia v Sartrovej dráme Diabol a Pánboh. Keď Filčíka uvidel dramaturg londýnskeho Národného divadla, vyhlásil, že v druhej časti bolo jeho stvárnenie kvalitnejšie ako Laurenca Oliviera.
Čudný vzťah
Ako umelec uprednostňoval Filčík postavy, ktoré nútili zamýšľať sa. Jeho rozpätie bolo mimoriadne široké, zvládal veľké shakespearovské postavy, mnohých historických hrdinov v televíznych inscenáciách, popularitu mu prinášal napríklad aj rozhlasový Osmijanko.
Jeho parketou však bolo divadlo, kde spolupracoval s takmer všetkými režisérmi svojej éry. Pre jeho umelecký rast malo obrovský význam silné puto s režisérkou Magdou Husákovou-Lokvencovou. Svoj vzťah dlho tajili, pretože tá nechcela svojmu manželovi, komunistickému pohlavárovi Gustávovi Husákovi, ktorý od polovice 50. rokov sedel obvinený z buržoázneho nacionalizmu vo väzení, ešte viac sťažovať situáciu.
Zvláštne manželstvo–neman?želstvo pokračovalo aj po jeho návrate, keď sa Husák so svojou ženou znovu pokúšal nadviazať vzťah. Neúspešne, pretože v tom čase Filčík už takmer desať rokov v mnohom nahrádzal jej dvom synom otca.
Moderný prístup
Filčík pristupoval k textu a odovzdávaniu myšlienok moderne, bez deklamatívneho pátosu takého typického pre jeho mnohých generačných druhov. Precízne si pripravoval herecké knihy plné značiek, hieroglyfov a dokázal veľmi dobre pracovať s hlasom. Používal farebné ceruzky, aby odlíšil pokyny režiséra od vlastných predstáv o budúcej postave. „Herec má mať vypestovanú viacplošnú pozornosť – ovládať text, dodržiavať aranžmán, vnímať partnera, vnímať reakcie publika. Áno, byť artistom, ktorý ide po povraze, na rukách krúti kolieska, na nose má paličku a usmieva sa,“ definoval raz svoju profesiu.
Marián Labuda raz priznal, že z Filčíkovho výkonu Franza Moora v Schillerových Zbojníkoch nemohol po predstavení zaspať. Generačný kolega Ladislav Chudík zas prezradil, že ak si raz otvorí súkromné divadlo, ako prvého angažuje práve Ctibora Filčíka.