SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

Gallup George Horace

O Gallupovom ústave majú povedomie milióny ľudí. Málokto pritom pozná jeho nositeľa. Američan George Horace Gallup, ktorý prišiel na svet pred sto rokmi - 18. novembra 1901 - vytvoril metódu prieskumu mienky verejnosti, ktorá je dodnes zárukou kvality ...


FOTO - ARCHÍV



O Gallupovom ústave majú povedomie milióny ľudí. Málokto pritom pozná jeho nositeľa. Američan George Horace Gallup, ktorý prišiel na svet pred sto rokmi - 18. novembra 1901 - vytvoril metódu prieskumu mienky verejnosti, ktorá je dodnes zárukou kvality a spoľahlivosti. Gallup‘s poll - to je značka, ktorá nepriamo hýbe politikou v celom svete. Už viac než polstoročie Gallupove predvolebné prieskumy naisto predpovedajú víťaza volieb. Ústav má dnes pobočky vo viac než dvoch desiatkach najvýznamnejších štátov sveta.

Pamätníci mu pripisujú vlastnosti typické pre amerických pionierov - nezávislý úsudok, sebadôveru, potrebu byť užitočný, agresivitu v podnikaní a optimizmus. George Gallup bol potomkom desiatej generácie Američanov - jeho predkovia osídľovali nový kontinent. On sám si veľmi potrpel na vlastný rodokmeň, podarilo sa mu ho vypátrať až do počiatku 15. storočia, čo nie je na Američana bežné. S touto vrodenou dôkladnosťou sa mohol stať vynikajúcim vedcom. Bavila ho však aj novinárčina, politika a biznis.

Gallup sa narodil v rodine podnikateľa s pozemkami v štáte Iowa. Otec ho nasmeroval na dráhu novinára. Mladík si k žurnalistike pribral aj psychológiu a začal sa zaujímať o metódy zberu informácií od čitateľov - najprv pre reklamnú agentúru D‘Arcy v St. Louis, ktorá skúmala názory čitateľov na tlač.

Prieskumy názorov verejnosti Gallupa pohltili. Jedna legenda tvrdí, že v roku 1925 viedol prieskum, v ktorom mali študenti z mestečka Washington v Iowe určiť najkrajšie dievča campusu. Víťazku Opheliu Millerovú si potom vzal za ženu.

V čase hospodárskej krízy 1929 - 1931 bol Gallup šéfom odboru žurnalistiky na súkromnej Drake University v Des Moines v Iowe. Metóda interviewingu sa stala témou jeho doktorskej práce - a tá zaujala Ramonda Rubicama, spoluzakladateľa svetoznámej reklamnej agentúry Young & Rubicam. Pozval Gallupa do New Yorku, do svojho prvého výskumného centra venovaného reklame.

Gallup preskočil z akademickej kariéry v rodnej Iowe rovnými nohami do veľkého biznisu. Agentúra vypracovala efektívny formát reklamných posolstiev, vyvinula niekoľko v tých časoch nových techník - užívanie komiksu v reklame a telefonické prieskumy názorov a potrieb čitateľov novín a poslucháčov rozhlasu.

V roku 1939 si Gallup za pomoci Rubicama otvoril svoj prvý výskumný inštitút, zameraný ešte na reklamu. V roku 1948 potom vznikla dodnes úspešná agentúra Gallup & Robinson, zameraná na reklamu a prieskum trhu. Gallup však medzičasom prijal inú výzvu.

V roku 1932 viedol svoj prvý predvolebný prieskum - jeho svokra Ola Millerová totiž kandidovala za Demokratickú stranu v jeho rodnej Iowe. Prieskum tvrdil, že zvíťazí - hoci od čias občianskej vojny tu demokrat, a navyše žena, neuspela. A tak sa aj stalo. Gallup teda založil s manažérom Haroldom Andersonom v Princetone vlastný Americký inštitút verejnej mienky. Bola to jedna kancelária s telefónom a písacím strojom. Investoval 250-tisíc dolárov do prieskumu pred voľbami prezidenta USA v roku 1936. Renomovaný Literary Digest tvrdil, že vyhrá Alf Landon. Gallupov prieskum vyšiel v prospech Franklina Roosevelta. Predpovedal správne. To bol prelomový moment, ktorý mu zaistil slávu v celej Amerike.

Literary Digest usporadúval dvadsať rokov rozsiahle prieskumy, v ktorých obosielal milióny Američanov písomnými dotazníkmi. Gallup oslovil pár tisíc ľudí - a nezmýlil sa. Vytypoval si totiž reprezentatívnu vzorku občanov - a vyhlásenie o svojom úspešnom prieskume a chybách Literary Digest potom publikoval v niekoľkých novinách. Pre Literary Digest to bola smrtiaca rana. Roosevelt bol zvolený ešte dva razy - v roku 1940 a 1944. V oboch prípadoch bola odchýlka v Gallupovom prieskume menšia než 3 percentá.

Nebol však neomylný - v roku 1948 chybne predpovedal porážku Harryho Trumana. Pre ústav to bol šok a Gallupov syn George spomína, ako po voľbách 30 denníkov odhlásilo predplatné Gallupových prieskumov. Dnes je zrejmé, že na predvolebné nálady verejnosti vplýva mnoho nepriamych faktorov - napríklad médiá - a že je dôležité získať informácie aj o nerozhodnutých voličoch, o účasti, že prieskumy treba robiť pravidelne a s blížiacim sa volebným dňom čo najčastejšie.

Nezdar z roku 1948 sa už neopakoval. Gallupov ústav predpovedal od roku 1948 víťazstvo dvanástich amerických prezidentov - vždy správne.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  2. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  4. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 14 926
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 033
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 753
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 599
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 217
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 756
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 635
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 373
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 6 849
  10. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 6 777

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

Johnson sa po prehre vzoprel zákonu. Dohodu o brexite opäť zdržali

Británia môže opäť posunúť brexit, premiér to však odmieta.

Boris Johnson zažil v parlamente ďalšiu prehru.

Ako o Gorile klamal Dobroslav Trnka

Mal nahrávku a tvrdil, že neexistuje.

Dobroslav Trnka
Autorská strana Ondreja Podstupku

Pre televíziu a technológie sa začína zlatá doba temna

Hranice medzi tvorcom obsahu a technologickou firmou sa stierajú.

Tim Cook potichu premenil Apple z technologickej firmy na poskytovateľa digitálnych služieb.
Píše Tomáš Michaľák

Kto je s tureckou inváziou spokojný

Rusko aj Irán mlčia a Turecko ticho podporujú.

Turecko spustilo operáciu na severe Sýrie.

Neprehliadnite tiež