SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Najhoršia letecká katastrofa

Letecká doprava je po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 v ťažkej kríze, napriek tomu štatisticky stále patrí k najbezpečnejším spôsobom prepravy. Následky havárií lietadiel bývajú ale veľmi tragické a mediálne najviac na očiach. Vôbec najtragick


FOTO – ARCHÍV



ejšou katastrofou v dejinách aviatiky bola zrážka dvoch Boeingov 747 na kanárskom ostrove Tenerife, ktorú 27. marca pred 25 rokmi neprežilo 583 cestujúcich a členov posádky.

Počet úmrtí úzko súvisí s tým, ako v priebehu 20. storočia postupne narastala kapacita lietadiel a ich počet vo vzduchu. Zatiaľ čo v 40. a 50. rokoch pri najväčších nešťastiach zomieralo niekoľko desiatok osôb, v šesťdesiatych rokoch už prakticky každé zrútenie dopravného stroja znamenalo viac ako sto mŕtvych.

S nástupom veľkých Boeingov 747 (1968), ktoré prepravia až 500 osôb, počty obetí pri haváriách rástli do závratných výšok. Najtragickejšia a stratami na životoch výnimočná je práve tragédia z marca 1977. Na Kanárske ostrovy sa väčšinou chodí za dovolenkou a zábavou. Inak to určite nebolo ani s pasažiermi lietadla spoločnosti Pan-Am (väčšinou Američania) a Holanďanmi, ktorí sedeli v druhom Boeingu 747 spoločnosti KLM.

Skryť Vypnúť reklamu

Namiesto ich cieľa, letoviska v Las Palmas ale boli obidve lietadlá po bombovom útoku odklonené na blízky ostrovček Tenerife. Na miestnom malom a pre veľmi veľké lietadlá nevyhovujúcom letisku čakali posádky na povolenie na odlet: narastajúce meškanie komplikovalo aj extrémne zlé počasie – bola hustá hmla a viditeľnosť len minimálna.

Čo sa vtedy na letisku Los Rodeos v Santa Cruz stalo? Lietadlo spoločnosti Pan-Am rolovalo po rozjazdovej dráhe číslo 30 a podľa príkazu z riadiacej veže z nej malo odbočiť na treťom výstupe. Ten ale lietadlo v hmle minulo, takže taký istý rozkaz mal kapitán Victor Grubbs splniť na výstupe štvrtom. V rovnakom čase stál Boeing KLM na konci rovnakej dráhy a kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten čakal na štart.

Po osudnom pokyne z veže, ktorý podľa neskoršieho vyšetrovania príkazom na štart nebol, van Zanten naštartoval lietadlo. Lietadlá do seba narazili v priebehu niekoľkých sekúnd a následky boli strašné.

Skryť Vypnúť reklamu

Stroj KLM po dopade na dráhu prakticky okamžite vybuchol a začal horieť, stroj Pan-Am sa roztrhol na dve časti, ktoré sa prevrátili vedľa rozjazdovej dráhy a tiež horeli. Počet obetí vtedy šokoval celý svet – 583 ľudí. V lietadle holandskej spoločnosti, ktoré krátko predtým natankovalo plné nádrže, zahynulo všetkých 248 cestujúcich a posádka. Z amerického, na ktorého palube bolo 396 ľudí, sa zachránilo 61 cestujúcich zo zadnej časti lietadla.

Na vyšetrovaní nehody sa podieľali Španieli, na ktorých území sa katastrofa stala, aj Holanďania a Američania a zástupcovia firmy Boeing. Najskôr padlo podozrenie, že operátori na veži nevedeli dobre po anglicky, a preto vydali zlé pokyny. Previerka ukázala, že hovoria po anglicky priam učebnicovo. Komisia nakoniec dospela k záveru, že hlavnú vinu nesie holandský pilot KLM, ktorý odštartoval – bez povolenia. Prečo ale, to sa zistiť nepodarilo. Odborníci vyslovili domnienku, že možno zapraskanie v slúchadlách a úryvok slov spôsobili, že pilot zle počul a domnieval sa, že je to povolenie na štart.

Skryť Vypnúť reklamu

Obrovský počet mŕtvych v tomto štvrťstoročia starej katastrofe je unikátny. Priblížila sa mu len tragédia v Japonsku v auguste 1985. Vtedy japonský Boeing 747, ktorý mal ešte zvýšenú kapacitu nad pôvodných 500 prepravovaných osôb, narazil do hory Osutaka neďaleko Tokia, čo neprežilo 524 cestujúcich vrátane posádky. Výnimočná je aj viac ako šesť rokov stará havária zairského nákladného lietadla Antonov 32, ktoré sa zrútilo a explodovalo na trhovisku Simbazikita v zairskom hlavnom meste Kinshasa. Vtedy zahynulo okolo 350 ľudí a navyše bolo 470 zranených.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 387
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 096
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 721
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 381
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 656
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 056
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 982
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Boeing
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie bude pravdepodobne dobrovoľné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Premiér hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Ilustračné foto
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
Vinice spoločnosti Tokaj & Co.

Neprehliadnite tiež