Najhoršia letecká katastrofa

Letecká doprava je po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 v ťažkej kríze, napriek tomu štatisticky stále patrí k najbezpečnejším spôsobom prepravy. Následky havárií lietadiel bývajú ale veľmi tragické a mediálne najviac na očiach. Vôbec najtragick


FOTO – ARCHÍV



ejšou katastrofou v dejinách aviatiky bola zrážka dvoch Boeingov 747 na kanárskom ostrove Tenerife, ktorú 27. marca pred 25 rokmi neprežilo 583 cestujúcich a členov posádky.

Počet úmrtí úzko súvisí s tým, ako v priebehu 20. storočia postupne narastala kapacita lietadiel a ich počet vo vzduchu. Zatiaľ čo v 40. a 50. rokoch pri najväčších nešťastiach zomieralo niekoľko desiatok osôb, v šesťdesiatych rokoch už prakticky každé zrútenie dopravného stroja znamenalo viac ako sto mŕtvych.

S nástupom veľkých Boeingov 747 (1968), ktoré prepravia až 500 osôb, počty obetí pri haváriách rástli do závratných výšok. Najtragickejšia a stratami na životoch výnimočná je práve tragédia z marca 1977. Na Kanárske ostrovy sa väčšinou chodí za dovolenkou a zábavou. Inak to určite nebolo ani s pasažiermi lietadla spoločnosti Pan-Am (väčšinou Američania) a Holanďanmi, ktorí sedeli v druhom Boeingu 747 spoločnosti KLM.

Namiesto ich cieľa, letoviska v Las Palmas ale boli obidve lietadlá po bombovom útoku odklonené na blízky ostrovček Tenerife. Na miestnom malom a pre veľmi veľké lietadlá nevyhovujúcom letisku čakali posádky na povolenie na odlet: narastajúce meškanie komplikovalo aj extrémne zlé počasie – bola hustá hmla a viditeľnosť len minimálna.

Čo sa vtedy na letisku Los Rodeos v Santa Cruz stalo? Lietadlo spoločnosti Pan-Am rolovalo po rozjazdovej dráhe číslo 30 a podľa príkazu z riadiacej veže z nej malo odbočiť na treťom výstupe. Ten ale lietadlo v hmle minulo, takže taký istý rozkaz mal kapitán Victor Grubbs splniť na výstupe štvrtom. V rovnakom čase stál Boeing KLM na konci rovnakej dráhy a kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten čakal na štart.

Po osudnom pokyne z veže, ktorý podľa neskoršieho vyšetrovania príkazom na štart nebol, van Zanten naštartoval lietadlo. Lietadlá do seba narazili v priebehu niekoľkých sekúnd a následky boli strašné.

Stroj KLM po dopade na dráhu prakticky okamžite vybuchol a začal horieť, stroj Pan-Am sa roztrhol na dve časti, ktoré sa prevrátili vedľa rozjazdovej dráhy a tiež horeli. Počet obetí vtedy šokoval celý svet – 583 ľudí. V lietadle holandskej spoločnosti, ktoré krátko predtým natankovalo plné nádrže, zahynulo všetkých 248 cestujúcich a posádka. Z amerického, na ktorého palube bolo 396 ľudí, sa zachránilo 61 cestujúcich zo zadnej časti lietadla.

Na vyšetrovaní nehody sa podieľali Španieli, na ktorých území sa katastrofa stala, aj Holanďania a Američania a zástupcovia firmy Boeing. Najskôr padlo podozrenie, že operátori na veži nevedeli dobre po anglicky, a preto vydali zlé pokyny. Previerka ukázala, že hovoria po anglicky priam učebnicovo. Komisia nakoniec dospela k záveru, že hlavnú vinu nesie holandský pilot KLM, ktorý odštartoval – bez povolenia. Prečo ale, to sa zistiť nepodarilo. Odborníci vyslovili domnienku, že možno zapraskanie v slúchadlách a úryvok slov spôsobili, že pilot zle počul a domnieval sa, že je to povolenie na štart.

Obrovský počet mŕtvych v tomto štvrťstoročia starej katastrofe je unikátny. Priblížila sa mu len tragédia v Japonsku v auguste 1985. Vtedy japonský Boeing 747, ktorý mal ešte zvýšenú kapacitu nad pôvodných 500 prepravovaných osôb, narazil do hory Osutaka neďaleko Tokia, čo neprežilo 524 cestujúcich vrátane posádky. Výnimočná je aj viac ako šesť rokov stará havária zairského nákladného lietadla Antonov 32, ktoré sa zrútilo a explodovalo na trhovisku Simbazikita v zairskom hlavnom meste Kinshasa. Vtedy zahynulo okolo 350 ľudí a navyše bolo 470 zranených.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 109
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 654
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 650
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 980
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 722
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 579
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 357
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 737

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Čím viac mi bolo dovolené, tým viac som hranice prekračoval

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Komentár Ondreja Podstupku

Pri pustenej klimatizácii by ste sa mali cítiť zle

Klíma nevyrába chlad, len robí z tepla problém niekoho iného.

Neprehliadnite tiež