Najhoršia letecká katastrofa

Letecká doprava je po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 v ťažkej kríze, napriek tomu štatisticky stále patrí k najbezpečnejším spôsobom prepravy. Následky havárií lietadiel bývajú ale veľmi tragické a mediálne najviac na očiach. Vôbec najtragick


FOTO – ARCHÍV



ejšou katastrofou v dejinách aviatiky bola zrážka dvoch Boeingov 747 na kanárskom ostrove Tenerife, ktorú 27. marca pred 25 rokmi neprežilo 583 cestujúcich a členov posádky.

Počet úmrtí úzko súvisí s tým, ako v priebehu 20. storočia postupne narastala kapacita lietadiel a ich počet vo vzduchu. Zatiaľ čo v 40. a 50. rokoch pri najväčších nešťastiach zomieralo niekoľko desiatok osôb, v šesťdesiatych rokoch už prakticky každé zrútenie dopravného stroja znamenalo viac ako sto mŕtvych.

S nástupom veľkých Boeingov 747 (1968), ktoré prepravia až 500 osôb, počty obetí pri haváriách rástli do závratných výšok. Najtragickejšia a stratami na životoch výnimočná je práve tragédia z marca 1977. Na Kanárske ostrovy sa väčšinou chodí za dovolenkou a zábavou. Inak to určite nebolo ani s pasažiermi lietadla spoločnosti Pan-Am (väčšinou Američania) a Holanďanmi, ktorí sedeli v druhom Boeingu 747 spoločnosti KLM.

Namiesto ich cieľa, letoviska v Las Palmas ale boli obidve lietadlá po bombovom útoku odklonené na blízky ostrovček Tenerife. Na miestnom malom a pre veľmi veľké lietadlá nevyhovujúcom letisku čakali posádky na povolenie na odlet: narastajúce meškanie komplikovalo aj extrémne zlé počasie – bola hustá hmla a viditeľnosť len minimálna.

Čo sa vtedy na letisku Los Rodeos v Santa Cruz stalo? Lietadlo spoločnosti Pan-Am rolovalo po rozjazdovej dráhe číslo 30 a podľa príkazu z riadiacej veže z nej malo odbočiť na treťom výstupe. Ten ale lietadlo v hmle minulo, takže taký istý rozkaz mal kapitán Victor Grubbs splniť na výstupe štvrtom. V rovnakom čase stál Boeing KLM na konci rovnakej dráhy a kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten čakal na štart.

Po osudnom pokyne z veže, ktorý podľa neskoršieho vyšetrovania príkazom na štart nebol, van Zanten naštartoval lietadlo. Lietadlá do seba narazili v priebehu niekoľkých sekúnd a následky boli strašné.

Stroj KLM po dopade na dráhu prakticky okamžite vybuchol a začal horieť, stroj Pan-Am sa roztrhol na dve časti, ktoré sa prevrátili vedľa rozjazdovej dráhy a tiež horeli. Počet obetí vtedy šokoval celý svet – 583 ľudí. V lietadle holandskej spoločnosti, ktoré krátko predtým natankovalo plné nádrže, zahynulo všetkých 248 cestujúcich a posádka. Z amerického, na ktorého palube bolo 396 ľudí, sa zachránilo 61 cestujúcich zo zadnej časti lietadla.

Na vyšetrovaní nehody sa podieľali Španieli, na ktorých území sa katastrofa stala, aj Holanďania a Američania a zástupcovia firmy Boeing. Najskôr padlo podozrenie, že operátori na veži nevedeli dobre po anglicky, a preto vydali zlé pokyny. Previerka ukázala, že hovoria po anglicky priam učebnicovo. Komisia nakoniec dospela k záveru, že hlavnú vinu nesie holandský pilot KLM, ktorý odštartoval – bez povolenia. Prečo ale, to sa zistiť nepodarilo. Odborníci vyslovili domnienku, že možno zapraskanie v slúchadlách a úryvok slov spôsobili, že pilot zle počul a domnieval sa, že je to povolenie na štart.

Obrovský počet mŕtvych v tomto štvrťstoročia starej katastrofe je unikátny. Priblížila sa mu len tragédia v Japonsku v auguste 1985. Vtedy japonský Boeing 747, ktorý mal ešte zvýšenú kapacitu nad pôvodných 500 prepravovaných osôb, narazil do hory Osutaka neďaleko Tokia, čo neprežilo 524 cestujúcich vrátane posádky. Výnimočná je aj viac ako šesť rokov stará havária zairského nákladného lietadla Antonov 32, ktoré sa zrútilo a explodovalo na trhovisku Simbazikita v zairskom hlavnom meste Kinshasa. Vtedy zahynulo okolo 350 ľudí a navyše bolo 470 zranených.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 976
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 453
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 274
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 609
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 667
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 770