SME
Utorok, 7. júl, 2020 | Meniny má OliverKrížovkyKrížovky

Najhoršia letecká katastrofa

Letecká doprava je po teroristických útokoch z 11. septembra 2001 v ťažkej kríze, napriek tomu štatisticky stále patrí k najbezpečnejším spôsobom prepravy. Následky havárií lietadiel bývajú ale veľmi tragické a mediálne najviac na očiach. Vôbec najtragick


FOTO – ARCHÍV



ejšou katastrofou v dejinách aviatiky bola zrážka dvoch Boeingov 747 na kanárskom ostrove Tenerife, ktorú 27. marca pred 25 rokmi neprežilo 583 cestujúcich a členov posádky.

Počet úmrtí úzko súvisí s tým, ako v priebehu 20. storočia postupne narastala kapacita lietadiel a ich počet vo vzduchu. Zatiaľ čo v 40. a 50. rokoch pri najväčších nešťastiach zomieralo niekoľko desiatok osôb, v šesťdesiatych rokoch už prakticky každé zrútenie dopravného stroja znamenalo viac ako sto mŕtvych.

S nástupom veľkých Boeingov 747 (1968), ktoré prepravia až 500 osôb, počty obetí pri haváriách rástli do závratných výšok. Najtragickejšia a stratami na životoch výnimočná je práve tragédia z marca 1977. Na Kanárske ostrovy sa väčšinou chodí za dovolenkou a zábavou. Inak to určite nebolo ani s pasažiermi lietadla spoločnosti Pan-Am (väčšinou Američania) a Holanďanmi, ktorí sedeli v druhom Boeingu 747 spoločnosti KLM.

Skryť Vypnúť reklamu

Namiesto ich cieľa, letoviska v Las Palmas ale boli obidve lietadlá po bombovom útoku odklonené na blízky ostrovček Tenerife. Na miestnom malom a pre veľmi veľké lietadlá nevyhovujúcom letisku čakali posádky na povolenie na odlet: narastajúce meškanie komplikovalo aj extrémne zlé počasie – bola hustá hmla a viditeľnosť len minimálna.

Čo sa vtedy na letisku Los Rodeos v Santa Cruz stalo? Lietadlo spoločnosti Pan-Am rolovalo po rozjazdovej dráhe číslo 30 a podľa príkazu z riadiacej veže z nej malo odbočiť na treťom výstupe. Ten ale lietadlo v hmle minulo, takže taký istý rozkaz mal kapitán Victor Grubbs splniť na výstupe štvrtom. V rovnakom čase stál Boeing KLM na konci rovnakej dráhy a kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten čakal na štart.

Po osudnom pokyne z veže, ktorý podľa neskoršieho vyšetrovania príkazom na štart nebol, van Zanten naštartoval lietadlo. Lietadlá do seba narazili v priebehu niekoľkých sekúnd a následky boli strašné.

Skryť Vypnúť reklamu

Stroj KLM po dopade na dráhu prakticky okamžite vybuchol a začal horieť, stroj Pan-Am sa roztrhol na dve časti, ktoré sa prevrátili vedľa rozjazdovej dráhy a tiež horeli. Počet obetí vtedy šokoval celý svet – 583 ľudí. V lietadle holandskej spoločnosti, ktoré krátko predtým natankovalo plné nádrže, zahynulo všetkých 248 cestujúcich a posádka. Z amerického, na ktorého palube bolo 396 ľudí, sa zachránilo 61 cestujúcich zo zadnej časti lietadla.

Na vyšetrovaní nehody sa podieľali Španieli, na ktorých území sa katastrofa stala, aj Holanďania a Američania a zástupcovia firmy Boeing. Najskôr padlo podozrenie, že operátori na veži nevedeli dobre po anglicky, a preto vydali zlé pokyny. Previerka ukázala, že hovoria po anglicky priam učebnicovo. Komisia nakoniec dospela k záveru, že hlavnú vinu nesie holandský pilot KLM, ktorý odštartoval – bez povolenia. Prečo ale, to sa zistiť nepodarilo. Odborníci vyslovili domnienku, že možno zapraskanie v slúchadlách a úryvok slov spôsobili, že pilot zle počul a domnieval sa, že je to povolenie na štart.

Skryť Vypnúť reklamu

Obrovský počet mŕtvych v tomto štvrťstoročia starej katastrofe je unikátny. Priblížila sa mu len tragédia v Japonsku v auguste 1985. Vtedy japonský Boeing 747, ktorý mal ešte zvýšenú kapacitu nad pôvodných 500 prepravovaných osôb, narazil do hory Osutaka neďaleko Tokia, čo neprežilo 524 cestujúcich vrátane posádky. Výnimočná je aj viac ako šesť rokov stará havária zairského nákladného lietadla Antonov 32, ktoré sa zrútilo a explodovalo na trhovisku Simbazikita v zairskom hlavnom meste Kinshasa. Vtedy zahynulo okolo 350 ľudí a navyše bolo 470 zranených.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  1. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  3. Nechceli ich pustiť na pozemok
  4. Užite si sedem dobrých rokov s hypotékou
  5. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  6. V Poprade pribudnú byty, Barbora už rastie
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  8. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  9. Štart sezóny F1 je za dverami
  10. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 26 411
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 20 754
  3. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 20 410
  4. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 16 903
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 16 266
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 13 404
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 295
  8. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 998
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 747
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 9 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Lietadlá

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Boeing
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudli dva nové prípady (minúta po minúte)

Celkovo sa nakazilo 1767 ľudí, v pondelok otestovali 873 vzoriek.

Meranie teploty je dôležitou súčasťou prevencie proti šíreniu epidémie COVID-19.

Kto je sudca Truban, ktorý pustil Bödöra na slobodu

V nedeľu prišiel na súd iný prokurátor než ten, ktorý prípad dozoruje.

Sudca špecializovaného súdu Michal Truban.
Komentár Zuzany Kepplovej

U Krajniaka vypli rod

To bude radosť nemôcť pomenovať hlavnú kategóriu výskumu a riešenia politík!

Zuzana Kepplová

Kollár podá návrh na svoje odvolanie z funkcie

SaS sa Kollárovým návrhom bude zaoberať v utorok dopoludnia.

Boris Kollár.
CYNICKÁ OBLUDA

Zdroj Kollárovho sebavedomia

Stačí zbežný pohľad na zloženie súčasného parlamentu a je úplne jasné, že to tam bude jedno veľké Kollárovo.

Neprehliadnite tiež