SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Bugatti Ettore

Pán Ettore Bugatti počas svojho života nepostavil veľa áut. Dosiahol skromné číslo 7950 kusov. Jeho automobilka zapadla prachom, meno Bugatti sa však na rozdiel od stoviek iných zruinovaných výrobcov stalo symbolom, ktoré spája autá s umením. To je vari .


FOTO – ARCHÍV

Pán Ettore Bugatti počas svojho života nepostavil veľa áut. Dosiahol skromné číslo 7950 kusov. Jeho automobilka zapadla prachom, meno Bugatti sa však na rozdiel od stoviek iných zruinovaných výrobcov stalo symbolom, ktoré spája autá s umením. To je vari hlavná príčina toho, prečo sa pán Bugatti ani 55 rokov po svojej smrti zo sveta kolies a motorov nevytratil. Zomrel 21. augusta 1947.

Znalci vravia, že automobily Bugatti spája konštruktérsky talent, inžinierska kvalita a originalita. To všetko sú príčiny toho, prečo sa toto meno dostalo medzi také poklady ako Rolls Royce, Ferrari či Maserati. Aj medzi týmito menami je ale Bugatti niečo ako hviezda, ktorá priťahuje milovníkov automobilov, ktorí majú zmysel pre detail.

Etttore Bugatti sa narodil 15. septembra 1881 v Miláne v rodine umelcov. Otec Carlo bol známym nábytkárskym dizajnérom. Ettore a jeho brat Rembrandt, známy sochár, tak od mala vyrastali v prostredí, ktoré zarábalo peniaze na dokonalých skriniach a posteliach buržujov. Ettore ale nemal umeleckú povahu. Pamätníci spomínali, že sa rád púšťal do dobrodružstiev, medzi ktoré v tom čase patrili aj automobily.

Bugatti nebol vynálezca, často ho obviňovali z plagiátorstva. Vedel ale sceliť tri faktory, ktoré ho katapultovali medzi úspešných konštruktérov: exkluzivitu, kvalitu a schopnosť predať vlastný imidž. Vždy sa elegantne obliekal a nechal sa oslovovať „Le Patrón“, čo dokazuje jeho obrovské ego.

Prvý konštruktérsky pokus uskutočnil v roku 1899 na trojkolke, ktorej dal motor. Predstavil sa na miestnych pretekoch a vyhral. Opantala ho rýchlosť. Na ďalšie vozidlá ale pre svoj extravagantný život nemal peniaze. Pomohol mu až bohatý priateľ Conde Gulinelli, ktorý mu zaplatil za štvorvalcový motor. Ettore sa so svojím výrobkom tak pohral, že na milánskom veľtrhu získal ocenenie. Porotu prekvapilo, že Ettore navrhoval všetko, aj poslednú skrutku. Motor bol na tie časy nesmierne výkonný a spoľahlivý.

V roku 1902 začal Ettore pracovať pre nemeckého baróna de Dietricha. Chcel od neho športové autá, no nevyspytateľná povaha „Le Patróna“ tento pracovný pomer rýchlo zakončila.

V roku 1909 mu španielska bankárska rodina De Vizcaya ponúkla úver na stavbu fabriky v Molsheime v Alsasku. Bugatti neodmietol a v ten istý rok už továreň stála na nohách. Prvé autá boli schopné dosiahnuť obrovskú rýchlosť a boli pritom spoľahlivé. Celý život Bugattti konštruoval iba 4-, 8– alebo 16-valcové motory. Jeden takýto pekelný stroj zamontoval do vozidla Bugatti T13, s ktorou Bugattiho šofér získal druhé miesto na pretekoch v Le Mans.

Chvíle slávy v roku 1914 vystriedala prvá svetová vojna. Ľudia nemali peniaze a predlžovanie vojny fabriku ruinovalo, iste aj preto, že zákopy neboli ďaleko od múrov továrne. Bugatti sa vrátil do Paríža, kde ho považovali za Nemca a potom do Talianska, kde armáde navrhol guľomet. Neuspel.

Jeho chvíľa prišla, až keď Francúzi zistili, že ich lietadlá sú na fronte menej úspešné ako nemecké. „Le Patrón“ vycítil príležitosť a navrhol letecký motor.

Z leteckých motorov získal toľko peňazí, že po vojne mohol svoju fabriku ľahko naštartovať. V 20. a 30. rokoch bola Bugatti značkou luxusných športových automobilov. Vyrábal model za modelom a objednávok bolo viac, ako stíhala výroba. Vrcholom je vraj Royale Type 41 z roku 1929. Roadster, za ktorý nemecký psychoanalytik Fuchs zaplatil 30-tisíc amerických dolárov. Dnes by to v prepočte bolo asi 150-tisíc dolárov.

Fabrika Ettoreho Bugattiho mala vlastné vinohrady, farmu, elektráreň, múzeá či hotel, kde sa mohli klienti, skúšajúci automobily, ubytovať. Rast impéria v Molsheime zastavila až vlna štrajkov, ktorá v roku 1936 zachvátila Francúzsko. Začiatok pádu ale znalci datujú až v roku 1939. V tom roku sa zabil Ettoreho syn Jean a o mesiac neskôr vypukla druhá svetová vojna. Fašisti fabriku skonfiškovali bez akejkoľvek kompenzácie. Bugatti odišiel do Talianska, kde pracoval na automobiloch, ktoré chcel vyrábať po skončení vojny. Nikdy ich nevyrobil.

Po vojne bol Ettore v ruinách, fabriku prevzal francúzsky štát, ktorý za vyvlastnenie odmietal zaplatiť. Právnici vykrikovali, že Bugatti nedostane nič, lebo je „Talian a Taliani kolaborovali s nacistami“. Zdravie, nervy a strata majetku spôsobili, že na jar 1947, keď sa mal prísť na súd v Molsheime, požiadal šoféra, aby ho zaviezol do vyvlastnenej fabriky. Tam upadol do kómy. Zomrel v Paríži 21. augusta 1947. Irónia osudu?

Súdy vrátili majetky rodine. No Bugatti sa už nikdy nestala tým, čím bola za čias „Le Patróna“. Možno preto, že iba málokto vedel do automobilov vložiť umenie. Tak sa automobilka Bugatti už v roku 1954 stala minulosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 448
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 893
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 243
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 384
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 818
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 047
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 014
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 064
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 891
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 819
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.

Neprehliadnite tiež