SME
Piatok, 23. apríl, 2021 | Meniny má VojtechKrížovkyKrížovky

Ferrari Enzo

Ferrari. Pre motoristických fanúšikov pôsobí toto slovo ako zaklínadlo. Všetkým pri ňom zíde na um to isté: rýchle autá, vzpínajúci sa kôň a sýtočervená farba. Už menej čierna viazanka a tmavé okuliare. Práve tie sa od istého času stali ...

Ferrari. Pre motoristických fanúšikov pôsobí toto slovo ako zaklínadlo. Všetkým pri ňom zíde na um to isté: rýchle autá, vzpínajúci sa kôň a sýtočervená farba. Už menej čierna viazanka a tmavé okuliare. Práve tie sa od istého času stali neodmysliteľnou súčasťou vizáže najslávnejšieho nositeľa tohto mena, Enza. Prezývali ho cavaliere - rytier. Odmalička mu vyrážala dych vôňa spáleného benzínu a odretých pneumatík. Túžil sa stať súčasťou pretekárskeho cirkusu. Nemohol tušiť, že raz sa mu to skutočne podarí. A nie len to. Vybudoval najslávnejšiu značku športových áut na svete. Enzo Ferrari sa narodil v talianskej Modene pred 105 rokmi - 20. februára 1898.

Škola ho nikdy veľmi nebavila. Radšej si predstavoval svoje vysnívané povolania. Hovorí sa, že mal tri: operný spevák, športový žurnalista a automobilový pretekár. Pre prvé nemal dosť talentu a o druhé sa nikdy neuchádzal. Budúcnosť preto patrila automobilovým súťažiam.

Skryť Vypnúť reklamu

Spočiatku tomu nič nenasvedčovalo. Do života mu vstúpila prvá svetová vojna. V nej zomreli jeho najbližší - otec, ktorý bol dovtedy úspešným podnikateľom, a brat. Nevyhla sa ani Enzovi. Aj keď narukoval na jej sklonku, stihol sa nakaziť vírusom smrteľnej chrípky, ktorý šarapatil po celej Európe. Akoby zázrakom prežil.

Ani po vojne to pre Ferrariho nevyzeralo ružovo. Otcov obchod skrachoval, všade zúrila nezamestnanosť a nespokojnosť z nenaplnených vojnových ambícií. Bez školy boli šance na zamestnanie slabé.

Najskôr žiadal o prácu Fiat. Nepochodil. Podarilo sa mu však získať miesto testovacieho jazdca v menšej automobilovej firme v Turíne. Neskôr odišiel do Milána, kde k testovacej práci pridal pretekanie.

V roku 1919 si prvýkrát obliekol kombinézu s logom Alfy Romeo. Pre Alfu pracoval 20 rokov. Počas nich úspešne stúpal po firemnom rebríčku - od testovacieho jazdca k pretekárovi, asistentovi predaja až zakotvil na mieste riaditeľa pretekárskej divízie. Po deviatich rokoch v Alfe zatúžil navrhovať vlastné autá. Ako pripomínajú jeho vtedajší známi, bol síce dobrým jazdcom, ale väčší talent mal pre riadenie a organizovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1929 preto v Modene založil Scuderiu Ferrari. Tá však sprvu zostávala len jednou zo súčastí Alfy. Jej cieľom bola organizácia motoristických súťaží. Neskôr sa zmenila na pretekársky tím. Vtedy už nejazdil. Prestal po narodení syna v roku 1932. Radšej sa plnými dúškami venoval rozvoju firmy. Pracoval naplno, vraj si nikdy nezobral dovolenku.

V rozlete ho pribrzdila vojna. Krátko po jej začiatku sa rozhodol ísť vlastnou cestou. Oddelil sa od Alfy, pričom sa zaviazal, že štyri roky nepodnikne nič pod vlastným menom. Vhod mu preto prišla ponuka od Mussoliniho vlády, aby vyrábal autá pre armádu. Z obavy pred bombardovaním presunul továreň do provinčného Maranella. A práve tam začal Enzo prepisovať históriu motorizmu.

Obrovskou mierou mu k tomu pomohol koniec vojny a následný ekonomický rozkvet Talianska.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1946 navrhol prvé auto s menom Ferrari. Na jeho znaku sa vzpínal čierny kôň. Tento nápad mu ešte ako jazdcovi vnukli rodičia letca Francesca Baraccu, ktorý mal koňa namaľovaného na svojom bombardéri. Napriek tomu, že Francesca v prvej svetovej vojne zostrelili, jeho matka Ferrarimu tvrdila, že kôň mu prinesie šťastie. Mala pravdu. Umiestnený na kanárikovožltom štíte (lebo žltá bola farbou Modeny) sa stal jedným z najznámejších reklamných značiek na svete.

Päťdesiate roky boli pre Ferrariho rozprávkové. Dopyt po autách bol veľký. Rástla výroba aj zisky. Osobný život mu však priniesol ďalšiu ranu. V roku 1956 zomrel jeho jediný syn Dino. Odvtedy nosil čiernu viazanku. Manželka Laura sa s tým nikdy nezmierila a Enza opustila. Ten sa však nepoddal.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte viac sa ponoril do práce. Oddelil výrobu pretekárskych monopostov od áut na bežné použitie. Vrážal stále väčšie a väčšie prostriedky do vývoja motorov, dizajnu i bezpečnosti. Ani to mu nepomohlo vyhnúť sa ekonomickej kríze šesťdesiatych rokov. V roku 1969 ho prinútila predať polovicu podniku Fiatu. O devätnásť rokov neskôr získal turínsky koncern väčšinu. Toho sa už Enzo Ferrari nedožil. Zomrel 14. augusta 1988.

Počas takmer šesťdesiatročnej existencie sa značka Ferrari stala synonymom úspechu. Okrem miliónových ziskov dosiahla pod Enzovým vedením viac ako 5-tisíc víťazstiev v automobilových súťažiach po celom svete a 25 titulov majstra sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  4. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  5. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  6. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  7. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  8. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  9. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  10. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  1. Seychely: Pláže, korytnačky aj unikátny prales
  2. Niečo pečie: Junior pripravuje novú kuchársku show
  3. Svoj Dom snov nájdete pri OC Cassovia už tento víkend
  4. 7 najčastejších chýb pri zateplení fasády
  5. Riaditeľ Kositu: Odpad vyriešia technológie, skládky končia
  6. Nákupy zadarmo vo Forum Poprad
  7. AAA AUTO otvorilo pobočky s ponukou 4000 áut
  8. Rovnaká, a predsa iná - Zelená energia od SSE
  9. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  10. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 686
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 14 137
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou 10 901
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 10 593
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 747
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 265
  7. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 117
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 675
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 674
  10. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov 6 512
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Šport

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ferrari
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) spustilo prihlasovanie na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 prostredníctvom tzv. čakárne.

Na západe je o ňu extrémny záujem, na východe minimálny.

10 h

Bolo to ťažké, ale je to dobrá správa nielen pre žurnalistiku.

5 h

Neprehliadnite tiež