SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ferrari Enzo

Ferrari. Pre motoristických fanúšikov pôsobí toto slovo ako zaklínadlo. Všetkým pri ňom zíde na um to isté: rýchle autá, vzpínajúci sa kôň a sýtočervená farba. Už menej čierna viazanka a tmavé okuliare. Práve tie sa od istého času stali ...

Ferrari. Pre motoristických fanúšikov pôsobí toto slovo ako zaklínadlo. Všetkým pri ňom zíde na um to isté: rýchle autá, vzpínajúci sa kôň a sýtočervená farba. Už menej čierna viazanka a tmavé okuliare. Práve tie sa od istého času stali neodmysliteľnou súčasťou vizáže najslávnejšieho nositeľa tohto mena, Enza. Prezývali ho cavaliere - rytier. Odmalička mu vyrážala dych vôňa spáleného benzínu a odretých pneumatík. Túžil sa stať súčasťou pretekárskeho cirkusu. Nemohol tušiť, že raz sa mu to skutočne podarí. A nie len to. Vybudoval najslávnejšiu značku športových áut na svete. Enzo Ferrari sa narodil v talianskej Modene pred 105 rokmi - 20. februára 1898.

Škola ho nikdy veľmi nebavila. Radšej si predstavoval svoje vysnívané povolania. Hovorí sa, že mal tri: operný spevák, športový žurnalista a automobilový pretekár. Pre prvé nemal dosť talentu a o druhé sa nikdy neuchádzal. Budúcnosť preto patrila automobilovým súťažiam.

Skryť Vypnúť reklamu

Spočiatku tomu nič nenasvedčovalo. Do života mu vstúpila prvá svetová vojna. V nej zomreli jeho najbližší - otec, ktorý bol dovtedy úspešným podnikateľom, a brat. Nevyhla sa ani Enzovi. Aj keď narukoval na jej sklonku, stihol sa nakaziť vírusom smrteľnej chrípky, ktorý šarapatil po celej Európe. Akoby zázrakom prežil.

Ani po vojne to pre Ferrariho nevyzeralo ružovo. Otcov obchod skrachoval, všade zúrila nezamestnanosť a nespokojnosť z nenaplnených vojnových ambícií. Bez školy boli šance na zamestnanie slabé.

Najskôr žiadal o prácu Fiat. Nepochodil. Podarilo sa mu však získať miesto testovacieho jazdca v menšej automobilovej firme v Turíne. Neskôr odišiel do Milána, kde k testovacej práci pridal pretekanie.

V roku 1919 si prvýkrát obliekol kombinézu s logom Alfy Romeo. Pre Alfu pracoval 20 rokov. Počas nich úspešne stúpal po firemnom rebríčku - od testovacieho jazdca k pretekárovi, asistentovi predaja až zakotvil na mieste riaditeľa pretekárskej divízie. Po deviatich rokoch v Alfe zatúžil navrhovať vlastné autá. Ako pripomínajú jeho vtedajší známi, bol síce dobrým jazdcom, ale väčší talent mal pre riadenie a organizovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1929 preto v Modene založil Scuderiu Ferrari. Tá však sprvu zostávala len jednou zo súčastí Alfy. Jej cieľom bola organizácia motoristických súťaží. Neskôr sa zmenila na pretekársky tím. Vtedy už nejazdil. Prestal po narodení syna v roku 1932. Radšej sa plnými dúškami venoval rozvoju firmy. Pracoval naplno, vraj si nikdy nezobral dovolenku.

V rozlete ho pribrzdila vojna. Krátko po jej začiatku sa rozhodol ísť vlastnou cestou. Oddelil sa od Alfy, pričom sa zaviazal, že štyri roky nepodnikne nič pod vlastným menom. Vhod mu preto prišla ponuka od Mussoliniho vlády, aby vyrábal autá pre armádu. Z obavy pred bombardovaním presunul továreň do provinčného Maranella. A práve tam začal Enzo prepisovať históriu motorizmu.

Obrovskou mierou mu k tomu pomohol koniec vojny a následný ekonomický rozkvet Talianska.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1946 navrhol prvé auto s menom Ferrari. Na jeho znaku sa vzpínal čierny kôň. Tento nápad mu ešte ako jazdcovi vnukli rodičia letca Francesca Baraccu, ktorý mal koňa namaľovaného na svojom bombardéri. Napriek tomu, že Francesca v prvej svetovej vojne zostrelili, jeho matka Ferrarimu tvrdila, že kôň mu prinesie šťastie. Mala pravdu. Umiestnený na kanárikovožltom štíte (lebo žltá bola farbou Modeny) sa stal jedným z najznámejších reklamných značiek na svete.

Päťdesiate roky boli pre Ferrariho rozprávkové. Dopyt po autách bol veľký. Rástla výroba aj zisky. Osobný život mu však priniesol ďalšiu ranu. V roku 1956 zomrel jeho jediný syn Dino. Odvtedy nosil čiernu viazanku. Manželka Laura sa s tým nikdy nezmierila a Enza opustila. Ten sa však nepoddal.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte viac sa ponoril do práce. Oddelil výrobu pretekárskych monopostov od áut na bežné použitie. Vrážal stále väčšie a väčšie prostriedky do vývoja motorov, dizajnu i bezpečnosti. Ani to mu nepomohlo vyhnúť sa ekonomickej kríze šesťdesiatych rokov. V roku 1969 ho prinútila predať polovicu podniku Fiatu. O devätnásť rokov neskôr získal turínsky koncern väčšinu. Toho sa už Enzo Ferrari nedožil. Zomrel 14. augusta 1988.

Počas takmer šesťdesiatročnej existencie sa značka Ferrari stala synonymom úspechu. Okrem miliónových ziskov dosiahla pod Enzovým vedením viac ako 5-tisíc víťazstiev v automobilových súťažiach po celom svete a 25 titulov majstra sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 858
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 382
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 572
  4. Aká je chémia vôní 10 352
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 382
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 763
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 727
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 166
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 708
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Šport

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ferrari
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež