Trabant

Východonemecký „trabík“ nemal kúrenie ani chladenie, a dokonca ani veľa súčiastok, ktoré osobné autá bežne mávajú. Chýbalo mu všeličo, ale nie štýl. Desať rokov po tom, ako 30. apríla 1991 zišiel z výrobného pásu posledný trabant, stále ostáva legendou ..



Východonemecký „trabík“ nemal kúrenie ani chladenie, a dokonca ani veľa súčiastok, ktoré osobné autá bežne mávajú. Chýbalo mu všeličo, ale nie štýl. Desať rokov po tom, ako 30. apríla 1991 zišiel z výrobného pásu posledný trabant, stále ostáva legendou zo socialistických čias.

V čase, keď západné Nemecko dobýjalo svet „chrobákmi“ Volkswagena, vyšlo v roku 1957 z výrobného pásu vo vtedy východonemeckom Zwickau najlacnejšie vozidlo východného bloku. Azda žiadne priemyselné odvetvie v NDR nezaostávalo za svetovým technologickým pokrokom ako práve automobilové.

Hoci „trabík“ patril k najpodradnejším produktom automobilového sveta, mal pre ľudí z východného bloku veľkú cenu. Auto s dvojtaktným motorom z tzv. duroplastu, ktorý ste rozoznali podľa hluku i zápachu, bol spolu s wartburgom jediným domácim vozidlom v NDR. Aj to ste naň museli čakať desať rokov.

S neopakovateľným dizajnom malo svoj štýl. Neexistuje azda automobil, ktorý by bol inšpiráciou pre toľko hanlivých aj vtipných pomenovaní: rapkáčik, vysávač, PVC jaguár či pomsta socializmu. „Prečo nemajú trabanty bezpečnostné pásy?“ Hovorí jeden z mnohých vtipov: „Aby ste si ich nezmýlili s ruksakom.“

Keď televízne stanice na celom svete priniesli zábery prvých trabantov, ktoré prešli Brandenburskou bránou po páde Berlínskeho múra, stal sa „trabík“ symbolom jednej končiacej sa éry. To bol zrejme aj posledný záblesk jeho slávy.

Ku koncu jeho existencie sa ešte začali vyrábať modely so štvortaktným motorom, ktoré boli výdatne dotované, nemali však v konkurencii s ostatným automobilovým svetom žiadnu šancu. Po zjednotení Nemecka v októbri 1990 sa začalo nad trabantom zmrákať a v apríli 1991 úrad pre privatizáciu podnikov zaniknutej NDR definitívne rozhodol o zastavení výroby. Za 34 rokov vyrobili vo východnom Nemecku 3,3 milióna kusov ľudového autíčka. Dodnes ich údajne jazdí na cestách takmer jeden a pol milióna.

V susednej Českej republike tromfol dokonca v roku 1999 všetky západné špičkové modely áut, keď sa stal najrozšírenejším zahraničným autom v krajine. Podľa štatistík českého Združenia automobilového priemyslu registrovali do júna 1999 viac ako 84-tisíc trabantov s priemerným vekom 24 rokov.

Nečudo preto, že keď český kabinet v apríli tohto roku rozhodol, že všetky autá s nadpriemernou produkciou škodlivých látok musia z domácich ciest zmiznúť do roku 2010, zdvihla sa vlna nevôle. Hlavne dôchodcovia nechceli na trabant ako na súčasť svojho života nechať dopustiť. „Je to útok na náš pamätník,“ reagoval napríklad Zdeněk Svátek, právnik na dôchodku, ktorý sám vlastnil štyri trabanty. Dnes je predsedom asi 300-členného klubu fanúšikov „trabíkov“ z Prahy a okolia.

Znovuzrodenie zažil trabant ešte v roku 1997, keď médiami prebehli správy o renesancii malého, úsporného, technicky jednoduchého a cenovo najlacnejšieho auta. Výrobu Olympu-601, ktorý sa prakticky nelíši od nemeckého Trabanta-601, odštartoval v Taškente uzbecko-americký podnik Olymp. Dvojdverové autíčko s dvojvalcovým motorom, maximálnou rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu je vďaka svojej cene (od 1700 do 3200 USD) o tretinu lacnejšie ako iné porovnateľne malé autá. Už teraz prejavila o potomkov trabantu veľký záujem Čína.

Trabík sa stal symbolom komunistickej éry. A tak ako éra samotná má aj desať rokov po zastavení výroby svojich odporcov i priaznivcov. Pre mnohých ostáva spomienkou na staré dobré časy, keď mal každý zaistenú prácu a plácu a o všetko sa staral štát. Pre odporcov je to relikvia „vyspelého“ socializmu, ktorá patrí už len do múzeí a na stretnutia veteránov.

Predsa má však neštandardný automobil na svojom konte cenný skalp. Keď sa v roku 1997 snažila automobilka Mercedes preniknúť na trh lacnejších automobilov, urobila skúšobný test na svojom modeli triedy A s názvom Baby Benz. Išlo o slalom medzi kužeľmi pri rýchlosti 65 kilometrov za hodinu, pri ktorom sa nebrzdí. Baby Benz sa počas jazdy prevrátil. Trabant test absolvoval úspešne, a to pri rýchlosti 75 kilometrov za hodinu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 770
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 311
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 162
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 18 733
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 14 396
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 191
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 9 925
  8. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 7 196
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 672
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 567

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež