Smik Otto

Otto Smik mal iba sedemnásť, keď v roku 1939 odišiel zo Slovenska cez Juhosláviu a Libanon do Francúzska a odtiaľ do Veľkej Británie. Tam sa stal pilotom, jedným z najlepších v druhej svetovej vojne. V lietadle aj zahynul - zostrelili ho nacisti. Dvadsiat


Mal výnimočný talent, vynikal rýchlosťou aj presnou streľbou. Dnes je Smik vôbec najúspešnejším slovenským pilotom v službách RAF. Smika zostrelili nad dôležitým železničným uzlom Zwolle. Trosky lietadla i pozostatky pilota našli Holanďania až po takmer 20 rokoch

FOTO – ARCHÍV



eho januára by mal Otto Smik osemdesiat rokov.

Smik sa narodil v Boržome vo vtedajšom Sovietskom zväze. Jeho otca tam zajali počas prvej svetovej vojny. Prvých dvanásť rokov prežil Smik tam. Keď však na začiatku druhej svetovej vojny utiekol zo Slovenska, považoval ho za svoju vlasť.

Chcel byť vojakom, letcom, ktorý by bojoval za slobodu svojej krajiny. Je ešte dieťa, hovorili jeho starší druhovia, a preto nemal zatiaľ šancu. Najprv musel prejsť školou života. V armáde začal ako dôstojnícky sluha.

Britskému letectvu však chýbali piloti. Nacisti takmer denne bombardovali mestá na ostrove, útočili na anglické závody a vojenské zariadenia. To rozhodlo: Smik dostal možnosť.

V roku 1942 ho poslali do leteckej školy v Kanade. Vrátil sa o niekoľko týždňov s hodnotením najlepšieho žiaka, pilota s výborným prospechom. Netrvalo dlho a podporučík československej armády v exile Otto Smik, pridelený k britskej 122. stíhacej peruti, podnikol svoj prvý bojový let. V marci 1943 mu prvý raz priznali zostrel nemeckého messerschmidta.

Séria úspechov pokračovala: od 4. do 27. septembra 1943 sa podporučíkovi Smikovi podarilo zostreliť alebo poškodiť deväť nepriateľských lietadiel. Meno Smik sa začalo objavovať vo vojenských rozkazoch i v britskej tlači. Mal výnimočný talent, vynikal rýchlosťou aj presnou streľbou. Dnes je Smik vôbec najúspešnejším slovenským pilotom v službách britských kráľovských leteckých síl (RAF). Jeho úspechy boli odmenené: stal sa nositeľom britského Záslužného leteckého kríža (D.F.C.) i Československého vojnového kríža.

Od prvých hodín spojeneckej invázie 6. júna 1944 vo Francúzsku boli do bojov nasadení aj českí a slovenskí vojenskí piloti. Samozrejme, nechýbal ani Otto Smik. V polovici júla 1944 patril k najúspešnejším: zostrelil už dvanásť lietadiel.

A potom prišiel 4. september 1944. Tristodvanásta československá stíhacia peruť mala sprevádzať viac ako sto bombardérov pri lete nad Holandskom.

Už pri návrate na základňu objavil Otto Smik na letisku Gilzerijen niekoľko nepriateľských strojov. So svojím štvorčlenným rojom na ne zaútočil. Nízko letiace lietadlá sa dostali do prudkej paľby protilietadlového delostrelectva. Jeden z granátov zasiahol aj Smikovo lietadlo. Smikov stroj zmizol. Márne pátrali aj po bielom padáku klesajúcom k zemi. Smikovi sa však podarilo zvládnuť silne poškodený stroj a pristáť s ním neďaleko holandskej Bredy. Mal šťastie - narazil na skupinu holandských odbojárov a tí ho člnom prepravili do Veľkej Británie.

V 22 rokoch sa tak dostal na vrchol. Briti mu prepožičali hodnosť majora a vymenovali ho za veliteľa britskej 127. stíhacej perute. Pod jeho velením štartovali 28. novembra 1944 Spitfiry jeho perute zo základne severne od Bruselu k náletu na dôležitý železničný uzol vo Zwolle. Ako prvý nasadil na strmhlavý let pilot číslo RR 277 major Otto Smik. Rozštekali sa protiletecké guľomety a delá. Smikovo lietadlo padalo k zemi. Zapadlo za horizont mestských budov ako meteor. Nepriateľ zostrelil aj Smikovho zástupcu - Belgičana Henriho Taymansa. Po skončení náletu prišlo na miesto havárie niekoľko zwollských občanov. Našli však len trosky jedného lietadla a v ňom Taymansovu mŕtvolu. Po druhej obeti akoby sa zľahla zem. Iba rozrytá pôda v bažinatej priekope dávala tušiť, kde zmizol stroj Otta Smika.

V roku 1945 povýšil vtedajší minister národnej obrany Československej republiky generál Ludvík Svoboda Otta Smika na štábneho kapitána in memoriam. A v Holandsku, vo Zwolle nezabudli na neznámeho hrdinu, ktorý sa zrútil neďaleko ich mesta.

B. J. Zomedijk a niekoľko jeho priateľov pátralo ďalej - a v roku 1963 boli úspešní. Našli trosky lietadla i pozostatky pilota. Bol presvedčivo identifikovaný ako pilot RR 277 Otto Smik. V deväťdesiatych rokoch našiel štábny kapitán v zálohe Otto Smik miesto svojho posledného odpočinku v Bratislave - je pochovaný na Slavíne.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 275
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 539
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 713
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 496
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 637
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 881
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 489
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 839
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 555

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež