SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Zeppelin Ferdinand von

To najlepšie v jeho živote sa mu podarilo spraviť až na dôchodku. To najkrajšie - impozantnú vzducholoď pomenovanú po ňom - už ale nezastihol. To najhoršie, čo ho zrejme mohlo postihnúť, našťastie, tiež prišlo až po smrti starého pána. Gróf Ferdinand ...


FOTO – ARCHÍV



To najlepšie v jeho živote sa mu podarilo spraviť až na dôchodku. To najkrajšie - impozantnú vzducholoď pomenovanú po ňom - už ale nezastihol. To najhoršie, čo ho zrejme mohlo postihnúť, našťastie, tiež prišlo až po smrti starého pána. Gróf Ferdinand von Zeppelin sa tragického konca vzducholodí nedožil, rovnako penzionovaného generála už nezastihla ani potupná kapitulácia Nemecka v 1. svetovej vojne. Od jeho smrti 8. marca 1917 uplynulo 85 rokov.

Havária najväčšej vzducholode Hindenburg šokovala v roku 1937 celý svet. Pyšný koráb dlhý 245 metrov poháňali motory od Mercedesa. Lietadlá už mali navrch, ale táto lahôdka pre boháčov s luxusne zariadeným barom mala šmrnc niečoho neobyčajného. Vzducholoď mohla dosiahnuť rýchlosť až 135 kilometrov za hodinu. Hindenburg premával na transatlantickej linke Frankfurt - Lakehurst.

Skryť Vypnúť reklamu

Tragédia sa zachovala na filme. Bol to strašný pohľad - loď nezvládla pristávací manéver a začala vo vzduchu horieť. Obrovská konštrukcia v okamihu ľahla popolom. Na palube zomrelo 36 ľudí. Prizerajúci sa v panike utekali. Tak sa skončila krásna éra vzduchoplavcov. K vzduchoplavectvu sa Ferdinand von Zeppelin dostal za dobrodružných okolností. V roku 1863 sa ako študent vojenskej školy vydal do Spojených štátov a bojoval na strane severu v občianskej vojne. Tam sa prvýkrát stretol s balónom. Využívala ich armáda. Spolu s dvoma Rusmi a Indiánmi potom podnikol ešte cestu k prameňom Amazonky. Počas expedície si vyskúšal balón amerického vedca. Presvedčil sa, že balóny sa dajú výborne využívať na vojenské aj komerčné účely.

V armáde spravil po návrate do Nemecka veľkú kariéru. Bojoval vo vojne s Rakúskom (1866) a po vojne s Francúzskom jeho odvahu a udatnosť dávali vojakom za príklad. Rýchlo to dotiahol na generála.

Skryť Vypnúť reklamu

Technicky šikovný von Zeppelin ale nerozmýšľal len nad taktickými úskokmi v zákopových vojnách. V roku 1887 zverejnil komplexný plán leteckého dopravného systému, ktorý bol založený na „lodiach ľahších ako vzduch“. O štyri roky odišiel do dôchodku.

Začiatky boli ťažké, ale generál vo výslužbe sa napokon preslávil. Spolu s inžinierom Theodorom Koberom, ktorý pripravoval technické plány, sa pustili do konštrukcie prvej vzducholode.

Pokusy o vzdušné plavidlá ich predchodcov neboli veľmi úspešné. Francúz Henri Griffard postavil loď poháňanú parným strojom, bola však nestabilná a v zlom počasí ľahko zraniteľná. Základným princípom Zeppelinovho vynálezu bol balón naplnený vodíkom uložený v oceľovej kostre. Stabilitu priniesla práve veľká konštrukcia, ktorú si nechal patentovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Nemecká vláda jeho projektu nedôverovala a v roku 1894 ho odmietla. Nevzdal sa a investoval doň všetky peniaze. Napokon sa to oplatilo. Prvý stroj LZ 1 vzlietol nad Bodamským jazerom v roku 1900. Vo vzduchu bol 17 minút a ľudí mamut na oblohe uchvátil. Vláda sa poponáhľala s ponukou na spolufinancovanie projektu.

Spočiatku sa vzducholode využívali na komerčné účely. Zeppelinova spoločnosť ich vylepšovala, prežila aj krízu v roku 1908, keď im silná búrka zničila stroj LZ 4. Aerodynamický tvar, silný motor, ľahké manévrovanie - zdalo sa, že vzducholodiam patrí budúcnosť. Zo vzducholodí sa stala nemecká záležitosť - ľudia po zničení LZ 4 vyzbierali šesť miliónov mariek na novú.

Boli to zlaté časy - cesty a automobily za veľa začiatkom 20. storočia nestáli, lietadlá boli všetko len nie bezpečné, a tak sa stali vzducholode s pohodlnými gondolami ideálnym dopravným prostriedkom. Preháňali sa s pasažiermi a poštou nad Nemeckom, neskôr vypravovali transatlantické lety do Brazílie a Spojených štátov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na začiatku 1. svetovej vojny Nemecko využilo asi 100 vzducholodí na bojové účely. Ľudí vo Francúzsku a v Británii nebeské ozruty desili. Vyzbrojené boli piatimi ťažkými guľometmi a mohli zhodiť 2000 kilogramov bômb.

S rýchlym vývojom zbrojárskeho priemyslu sa ale vzducholode stali jednoduchým terčom, a tak ich Nemecko v lete roku 1917 začalo využívať už len na zásobovanie. Potichu ich stiahli - to isté sa stalo slávnej vzducholodi Gróf Zeppelin po havárii Hindenburga o dvadsať rokov neskôr.

Dnes sa ale na oblohe začínajú objavovať ich nástupcovia. Zo vzducholodí je opäť maškrta pre zámožnejších.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 479
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 988
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 247
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 390
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 11 750
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 055
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 069
  9. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 9 901
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 893
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mercedes-Benz

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Nemecko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Za prvé dva dni sa prišlo dať otestovať 120-tisíc ľudí (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 40 801. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Ilustračná fotografia.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vďaka patrí zodpovedným, ale to najťažšie nás len čaká

V tieto dni neplatia kategórie politickej odmeny alebo odplaty.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Neprehliadnite tiež