SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Vrtuľník

Túžba človeka po lietaní sa naplnila zostrojením prvého použiteľného lietadla začiatkom minulého storočia. Ľudia sa však neuspokojili a chceli zostrojiť lietadlo, ktoré by mohlo štartovať aj pristávať kolmo na zem. Pomenovali ho helikoptéra ...


FOTO – ARCHÍV

Túžba človeka po lietaní sa naplnila zostrojením prvého použiteľného lietadla začiatkom minulého storočia. Ľudia sa však neuspokojili a chceli zostrojiť lietadlo, ktoré by mohlo štartovať aj pristávať kolmo na zem. Pomenovali ho helikoptéra - vrtuľník. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým bol postavený prvý prakticky použiteľný vrtuľník, ale prvý úspešný krok ktomu spravil francúzsky obchodník s bicyklami Paul Cornu už 13. novembra 1907 - pred 95 rokmi.

Keď sa v roku 1903 bratom Wrightovcom z USA podarilo ako prvým na svete zdvihnúť do vzduchu prístroj ťažší ako vzduch, zachvátilo svet letecké nadšenie. Európa si uvedomila náskok Ameriky a chcela ho dohnať.

Pokúsil sa o to aj bohatý Francúz írskeho pôvodu Earnest Archdeacon. Bol leteckým nadšencom a chcel, aby sa Francúzsko stalo svetovou leteckou veľmocou. Archdeacon spolu s ďalším úspešným podnikateľom Henrym Deutschom vypísal na tie časy astronomickú odmenu 50-tisíc frankov. Určená bola pre toho, kto ako prvý prekoná súvislým letom na lietadle vzdialenosť väčšiu ako jeden kilometer.

V roku 1905 došla z Ameriky šokujúca správa, že sa bratom Wrightovcom podarilo preletieť ohromujúcu vzdialenosť 39 kilometrov. Víťaz súťaže sa zdal jasný, ale Archdeacon odmietol správe uveriť a adresoval Wrightovcom otvorený list. Oznámil im v ňom vypísanie odmeny a vyzval ich, „aby si spravili krátky výlet do Francúzska a vyzdvihli si túto malú cenu“. Bratia však dali prednosť predaju svojich lietadiel v Amerike a ochrane svojho patentu. Na výzvu nikdy nereagovali. Otvoril sa tak priestor pre zatiaľ menej úspešných konštruktérov z Európy.

Do stavby rôznych lietajúcich strojov sa pustilo množstvo nadšencov. Často bol ich jediným predpokladom dostatok odvahy. Jedným z nich bol Paul Cornu, francúzsky mechanik, ktorý vlastnil dielňu na výrobu bicyklov v Lisieux, meste na severozápade Francúzska. Osvojil si myšlienku, s ktorou prišiel pred viac ako 500 rokmi geniálny Leonardo da Vinci. Ten vo svojich náčrtoch nakreslil lietajúci stroj, ktorý mal štartovať a pristávať kolmo na zem.

Cornu patril medzi tých, ktorí mali odvahu a nápad, ale chýbali im peniaze. Rok po Wrightovcoch úspešne vyskúšal 14-kilogramový model vrtuľníka. Cítil, že má šancu vypísanú odmenu získať. Stavbu skutočného vrtuľníka musel financovať s pomocou 125 priateľov. Každý mu poskytol 100 frankov, čo bolo v tých časoch veľa peňazí.

V auguste 1907 bola stavba ukončená. Pred zvedavcami stál stroj, ktorý dokazoval, že ho postavil človek, ktorý sa živil výrobou a predajom bicyklov. Vrtuľník stál na štyroch kolesách z bicykla. Poháňali ho dva rotory. Ich listy pripomínali skôr krídla hmyzu a usadené boli na niečom, čo tiež pripomínalo veľké koleso bicykla. Zvyšok stroja bol kombináciou oceľových rúrok a drôtených výpletov, ktoré mu mali dať dostatočnú pevnosť. Stroj poháňal motor s poetickým názvom Antoinette.

Cornu sa spočiatku neodvážil riadiť svoj výtvor. Na sedačke pilota ho pri prvých pokusoch zastúpilo takmer 60-kilogramové vrece piesku. Deň, v ktorý sa Francúz zapísal do histórie, prišiel 13. novembra 1907. Vtedy sa vrtuľníku podarilo vzniesť do výšky 30 centimetrov a vydržal tam asi 20 sekúnd. O niekoľko dní „lietajúci bicykel“ - tak ho opísala vtedajšia tlač - údajne absolvoval niekoľkominútový let v malej výške. „Lietadlo sa odlepilo od zeme všetkými štyrmi kolesami,“ opísal let Cornu. Toto jeho tvrdenie však nebolo fotograficky dokázané.

Ranou pre Cornuove ambície bola správa z januára nasledujúceho roku. Odmenu 50-tisíc frankov vyhral iný Francúz - legendárny Henry Farman. Ten zostrojil lietadlo s pevným krídlom a preletel s ním určenú vzdialenosť. Cornu potom svoje pokusy ukončil. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým sa stal vrtuľník prakticky využiteľným, ale o tom, že Cornu zostrojil prvý vrtuľník, dnes pochybuje málokto.

Od tých čias sa vrtuľníky uplatnili v doprave, záchranných systémoch či na stavbách. Ako po väčšine vynálezov, aj po tomto s radosťou siahli vojaci. Málo ľudí vie, že vrtuľníky začali aj spojenecké nálety na Irak vo vojne v Perzskom zálive. Niekoľko amerických bojových vrtuľníkov Apache zničilo predsunuté rádiolokátory irackej obrany a tým ju oslepilo. Cesta bola otvorená. Či si však Cornu predstavoval takéto využitie svojho vynálezu, je otázne.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  4. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  5. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. Nezaočkovaní odmietajú umelú pľúcnu ventiláciu
  2. Vianoce v O2 nekončia, práve naopak, začína Dobroadvent
  3. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  4. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  5. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  9. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 530
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 870
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 462
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 506
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 117
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 656
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 565
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 3 001
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 491
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Skryť Zatvoriť reklamu