Londýnske metro

Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj ...


Kde udrú teroristi? V novembri zatkli v Londýne troch mužov, ktorí podľa niektorých informácií pripravovali útok na londýnske metro. V decembri zadržali zasa v Paríži troch Alžírčanov a Maročana a našli u nich dve fľaštičky s chemikáliami a ochranné oblečenie. FOTO - REUTERS

Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj turisti zhodli bez väčších problémov. Bez metra, najvýkonnejšieho prepravného systému, by metropola Veľkej Británie skolabovala v priebehu dňa. Príbeh londýnskeho metra sa začal písať pred 140 rokmi. Parné lokomotívy s nevábnymi drevenými vozňami sa pohli 10. januára 1863 zo stanice Paddington do Farringdonu. Čakala ich šesťkilometrová trať.

Dnes má už systém 280 staníc a viac než 400 kilometrov koľají. Čulý život pod základmi hlavného mesta i na jeho povrchu (len 42 percent trate prechádza tunelmi) každý deň prináša dôkaz demokracie, kde inde môžete stretnúť uhladeného džentlmena v dobre padnúcom obleku s Timesami pod pazuchou v spoločnosti posledného „chuďasa“, ktorý smrdí potom aj librou? Ulice večne upchaté červenými dvojposchodovými autobusmi a čiernymi taxíkmi naučili ľudí bez rozdielu na sociálne postavenie či farbu pokožky uprednostňovať metro ako najrýchlejší dopravný prostriedok .

Na londýnskych uliciach bolo plno už v 19. storočí. Začal sa tu teda pripravovať jedinečný projekt, ktorý priniesol revolúciu v urbanistike a doprave. Práve metro zabezpečilo rast prímestských štvrtí v Londýne - cesta do srdca mesta bola vďaka stále rozvetvenejšiemu stromu podzemných tepien vždy prístupná. Ľudia sa dostali jednoducho do práce, biznis išiel a s metrom tak rástlo aj mesto do dnešnej podoby. Príklad britskej metropoly nasledovali New York (1868), Atény (1869), Istanbul (1874), Chicago (1892) či Budapešť (1896).

Prvú skutočne hlbokú trasu otvorili v roku 1890 a odvtedy sa metru hovorí The Tube. Dnes sa najnižší bod nachádza na stanici Hampstead, 58,5 metra pod povrchom, najvyššie nad úrovňou zeme sa týči viadukt Dollis Brook (18 metrov).

V začiatkoch metru ustupovalo pri výstavbe všetko - zmiatlo každú budovu, ktorá mu stála v ceste, aby mohli postaviť tehlový tunel pre rušne s vozňami. Koncom 19. storočia však od metódy „zbúraj a vyčisti“ stavitelia ustúpili. The Tube začal čoskoro využívať aj prvý tunel vyrazený pod tečúcou riekou. Dodnes sa volá Brunel na počesť staviteľov.

Postupne pribúdali technické vylepšenia. V roku 1905 elektrifikovali trasy Central a District a v 1911 sa na Earl‘s Court objavili prvé drevené pohyblivé schody, z ktorých mali niektorí panickú hrôzu a iní sem naopak jazdili za dobrou zábavou… Dnes vozí ľudí do útrob metra 408 eskalátorov a 112 výťahov. Na schodoch treba stáť vždy vpravo - ináč hrozí šťuchanec od ponáhľajúcich sa pasažierov kráčajúcich na ľavej strane.

Aj image a prezentácia podzemnej dráhy sa rokmi zmenila. V roku 1908, keď tiež zaviedli stroje na cestovné lístky, prepravný systém prvýkrát nazvali „underground“ a opäť rokov neskôr vzniklo slávne kruhové červeno-modro-biele logo.

Medzi dvoma svetovými vojnami prišiel veľký rozmach, ktorý zastavila až druhá svetová vojna. Vtedy sa metro počas hustého nemeckého bombardovania premenilo na najobľúbenejší kryt. Nedokončená stavba jedného z tunelov sa premenila na bezpečnú továreň, v ktorej sa vyrábali súčiastky do lietadiel. Inde sídlili veliace štáby.

Po vojne sa vo výstavbe pokračovalo a The Tube žije svoj uponáhľaný život. Len najrušnejšou Victoria station sa za rok preženie 76,5 milióna pasažierov. Metro má svojich často výborných hudobníkov z celého sveta, zlodejov i bláznov, reklamy, nakrúcajú sa tu filmy aj hudobné klipy.

V hlbokej tme sa za sto rokov vyvinul zvláštny druh komára (Culex pipiens) a na strechách sa niekedy vozia holuby. V 40 už nevyužívaných staniciach vraj zase straší a preháňajú sa tam vlaky plné duchov. Morbídna štatistika hovorí, že najviac samovrážd sa odohráva hodinu pred dvanástou - mŕtvym v metre sa slangovo hovorí „track pizza“. Ale občas sa tam narodí aj dieťa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 641
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 650
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 019
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 252
  5. Vizuálny smog je problém 2 997
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 775
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 703
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 385
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 631
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 387

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Je leto, v koalícii si nevedia prísť na meno

Ako sa vyvíjali vzťahy medzi SNS a Most-Híd.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj Rusi boli okupovaní, už si to len priznať

Patrili k najväčším obetiam boľševickej diktatúry.

AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

Tých, ktorí odišli, svet prijal s otvorenou náručou

Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

Neprehliadnite tiež