SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Transsibírska magistrála

Ráno 19. mája 1891 (podľa novodobého kalendára 31. mája) o 10. hodine sa vo Vladivostoku ozval hlahol zvonov. V pavilóne, ktorý postavili zvlášť pre túto príležitosť, sa konala slávnostná verejná bohoslužba. Do prístavu na brehu Japonského mora prišli ...


FOTO - ARCHÍV



Ráno 19. mája 1891 (podľa novodobého kalendára 31. mája) o 10. hodine sa vo Vladivostoku ozval hlahol zvonov. V pavilóne, ktorý postavili zvlášť pre túto príležitosť, sa konala slávnostná verejná bohoslužba. Do prístavu na brehu Japonského mora prišli prominenti z Petrohradu. Cár Alexander III. poslal svojho nástupcu, cároviča Mikuláša. Bol položený základný kameň so striebornou tabuľkou - prvý praktický krok k stavbe Transsibírskej magistrály, najdlhšej súvislej železnice na svete.

„Nariaďujem začať stavať súvislú železnicu cez celú Sibír, chcem spojiť sibírske regióny bohaté na prírodné zdroje s ostatným Ruskom s pomocou železničnej infraštruktúry. Vyhlasujem to ako svoju vôľu po návrate z krajov Východu,“ napísal cár Alexander III. tri roky pred smrťou svojmu synovi. Mikuláš II. pokračoval v diele, aby svoje následníctvo nedobrovoľne odovzdal Sovietskemu štátu. Severná paralelná vetva - Bajkalskoamurská magistrála - bola dokončená až v roku 1984.

Skryť Vypnúť reklamu

Rusi, ktorí dnes lákajú na veľkú dobrodružnú cestu vlakom zahraničných turistov, hovoria o takmer „mýtickom zážitku“. Transsibírska magistrála meria desaťtisíc kilometrov a prejsť ju vlakom z Moskvy do Vladivostoku trvá bez prerušenia zhruba sedem dní. Už pestrá spoločnosť cestujúcich vraj stojí zato - náhodní známi sa nad pohárom vodky v jedálenskom vozni stávajú priateľmi na život a na smrť.

Cárske Rusko sa dlho váhalo pustiť do stavby, o ktorej bolo hneď jasné, že nebude lacná a ani jednoduchá. Z vojenskej základne sa prístav Vladivostok stal dôležitým prístavným a obchodným mestom. Adekvátne dopravné spojenie Sibíri s centrom začalo byť naliehavou záležitosťou. Objavilo sa niekoľko projektov (vrátane zahraničných), ruská vláda však nepodporila žiadny. Až v polovici 80. rokov sa rozhodla - železnicu postaví ako čisto ruský projekt, s umom ruských inžinierov, rukami ruských robotníkov a zlatom zo štátneho pokladu.

Skryť Vypnúť reklamu

Začalo sa súčasne z Vladivostoku a zauralského Čeľabinska za nepredstaviteľne ťažkých klimatických podmienok, cez hustú tajgu bez ľudí, cez sibírske veľtoky, hory i oblasti s večne zamrznutou pôdou.

Podľa odhadov mala železnica stáť štát 350 miliónov rubľov v zlate. Pritom sa robilo všetko, aby sa náklady znížili - napríklad sa zúžilo lôžko trate, použili sa ľahšie koľajnice a počet pražcov sa znížil. Mosty ponad menšie rieky postavili z dreva. Trať zostala až do desiatych rokov 20. storočia jednokoľajná.

Veľkým problémom bola pracovná sila, najmä kvalifikovaná - doviezli tisíce skúsených robotníkov z centrálnej Rusi. Väčšinu však tvorili väzni, vojaci a najatí miestni roľníci. V najrušnejších rokoch tu pracovalo až 90-tisíc ľudí tými najjednoduchšími nástrojmi - krompáčmi, lopatami, sekerami. Ďalším problémom bola doprava materiálu - v oblasti prakticky neboli poriadne cesty. Napríklad kovovú konštrukciu mosta ponad Amur vyrobili v Poľsku a dopravili najprv po železnici do Odesy, odtiaľ po mori okolo celej Ázie do Vladivostoku a opäť po železnici do Chabarovska.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedostatočná kapacita trate sa prejavila počas rusko-japonskej vojny v roku 1905 - na transport na východ čakali vlaky s vojakmi a výzbrojou, no denne mohlo jednokoľajkou prejsť len 14 súprav. Preto sa po vojne trať spevnila. Kompletné spojenie Čeľabinsk - Vladivostok bolo dokončené v roku 1916. Silne ju poškodila občianska vojna po boľševickom prevrate. Počas bojov medzi bielogvardejcami a boľševikmi zničili napríklad jedinečný most cez Amur. Sovietska moc financovala opravy niekoľko rokov. Od roku 1925 až do dneška však jazdia súpravy po Transsibírskej magistrále bez prestania.

Pravý „globetrotter“, ktorý miluje cesty vlakom, si nemôže vybrať lepšie - z Moskvy sa dá cestovať do Vladivostoku a odtiaľ trajektom až do japonskej Niigaty. Druhá možnosť je prestúpiť na stanici Tarskaja, pár sto kilometrov za Bajkalom, na Transmandžuskú magistrálu a cestovať do Pekingu. Tretia možnosť - vystúpiť v Ulan-Ude, enkláve budhistických Burjatov pri brehu Bajkalu na Transmongolskú magistrálu, ktorá vedie cez Ulanbátar opäť do Pekingu.

Skryť Vypnúť reklamu

Napokon - „vidieť nové mestá a poznávať nových ľudí je jedným z pôžitkov cestovania“ - bolo už vraj heslo dobyvateľa Džingischána.

BAŠA JAVŮRKOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  5. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  6. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  9. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  10. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  1. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  2. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  7. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  8. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  10. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 290
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 680
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 881
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 942
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 941
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 844
  7. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 119
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 312
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 339
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ekonóm Martin Kahanec

Deficitné financovanie by bolo nezodpovedným hazardom.

11 h
Testovanie na koronavírus.

Pandémia si vyžiadala 12 051 obetí.

4 h

Neprehliadnite tiež