SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Hungaroring

Kto by si na to nepamätal. Ľudia nezačali sporiť na letný pobyt pri Balatone, ale na kvílenie motorov, ktoré ponúkali tisíc koní. Desiateho augusta 1986 sa totiž stalo čosi nepredstaviteľné! Formula 1 prekročila hranice západného sveta. Impresário Formuly

1 Bernie Ecclestone prepožičal za nemalý poplatok päťročné práva na Grand Prix do socialistickej krajiny. Šťastlivcom sa stalo Maďarsko. Ani sám Ecclestone nevedel, že vybral jednu tehlu z Berlínskeho múru. Pre ľudí spoza železnej opony to bolo blahodarné afrodiziakum. Ľudia tam išli, aj keď ich rýchle autá vôbec nezaujímali. Po pätnástich rokoch vzbudzuje bezhraničné nadšenie ľudí úsmev, ale vtedy to bol jeden zo závanov slobody.

Začiatkom osemdesiatych rokov boli v hre o usporiadanie prestížnych pretekov štyri krajiny bývalého východného bloku: Čína, Sovietsky zväz, Juhoslávia a Maďarsko. Ako najlepší sa Ecclestonovi javil návrh Budapešti a v septembri roku 1985 bola podpísaná zmluva na vybudovanie moderného areálu, ktorý bol neskôr za rekordných osem mesiacov naozaj postavený. Okruh dostal názov Hungaroring a maďarské hospodárstvo mohlo počítať s rýchlou návratnosťou vynaložených investícií, lebo svetové tímy platili svoje výdavky v tvrdej západnej mene.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvé preteky vypísané na 76 kôl vyhral Brazílčan Nelson Piquet s autom Williams-Honda pred svojím krajanom Ayrtonom Sennom a Britom Nigelom Mansellom. Dlhoočakávané predstavenie formuly 1 v krajine s totalitným režimom však muselo byť pre prekročenie časového limitu dve hodiny predčasne ukončené. Hneď v úvode sa tak potvrdila často kritizovaná slabina 3973 metrov dlhej trati – celková pomalosť a príliš veľký počet technických úsekov. Až do takej miery, že pomalší je v celom seriáli majstrovstiev sveta už len mestský okruh v Monte Carle.

Podobne ako v legendárnom Monaku aj na Hungaroringu rozhoduje vo zvýšenej miere poradie na štartovom rošte a predpokladom úspechu je skôr vodičské umenie pilotov než sila strojov. Vysoký výkon sa uplatní len v cieľovej rovinke, v ktorej monoposty dosahujú rýchlosť až 275 km/h. Ideálnym miestom na predchádzanie zostáva len výjazd z rovinky a taktiež priestor pred spomaľovacou šikanou v závere trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Okruh vybudovaný na zvlnenej krajinnej panoráme asi 20 kilometrov severovýchodne od Budapešti tvorí trinásť zákrut, z toho osem pravotočivých. Pre svoju kresbu získala trochu ironický názov Mickey Mouse, no stále zostáva rešpektovanou dráhou s licenciou do roku 2006. Pre Hungaroring je typická úzka dráha, pomerne veľké prevýšenie, ako aj tradičné augustové horúčavy. Architektonická koncepcia autodrómu je na pomerne vysokej úrovni a z diváckych miest umožňuje výhľad na prevažnú časť trate.

„Keď vystúpim z auta po Veľkej cene Maďarska, som o tri kilá ľahší a tridsať rokov starší. Ak na trati urobíte jednu chybu, niet pomoci. Môžete sa pripravovať na ďalšiu veľkú cenu,“ znie stručná charakteristika okruhu z úst legendárneho Brazílčana Ayrtona Sennu, ktorý sa stal majstrom Maďarska trikrát. Dvakrát vyhral jeho krajan Nelson Piquet, rovnako ako Jacques Villeneuve, Damon Hill, Michael Schumacher a Mika Häkkinen, raz Nigel Mansell a štatistiku uzatvára Belgičan Thierry Boutsen – jediný víťaz Hungaroringu, ktorý nebol majstrom sveta.

Skryť Vypnúť reklamu

Minulý rok vyhral „maďarské Monte Carlo“ vďaka fenomenálnemu štartu Mika Häkkinen. Z tretej pozície mal raketový odpich a predbehol prvého na štarte Schumachera. „Keď som okolo seba videl prefrčať Häkkinenovo auto, myslel som si, že idem na kolobežke,“ povedal po pretekoch frustrovaný Schumacher.

V tomto roku sa situácia otočila. Häkkinen na svoje majstrovské roky už len nostalgicky spomína a ktovie, či mu o týždeň pomôže aj podpora fínskych hlasiviek, ktoré v Maďarsku znejú vždy silnejšie. Ak Michael Schumacher na Veľkej cene Maďarska vyhrá, stane sa po štvrtýkrát majstrom sveta. Zvyšné štyri preteky už môže brať konkurenciu s nadhľadom. Ak sa tak stane, Schumacher navyše vyrovná rekord Alaina Prosta (51) v počte vyhraných Grand Prix. Hungaroring by si tak onedlho zapísal ďalší medzník vo svojej pätnásťročnej histórii.

Skryť Vypnúť reklamu

ĽUDO PETRÁNSKY

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  6. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  2. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  6. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  7. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  8. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 608
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 012
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 463
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 505
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 061
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 665
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 654
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 992
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 451
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Skryť Zatvoriť reklamu