Hungaroring

Kto by si na to nepamätal. Ľudia nezačali sporiť na letný pobyt pri Balatone, ale na kvílenie motorov, ktoré ponúkali tisíc koní. Desiateho augusta 1986 sa totiž stalo čosi nepredstaviteľné! Formula 1 prekročila hranice západného sveta. Impresário Formuly

1 Bernie Ecclestone prepožičal za nemalý poplatok päťročné práva na Grand Prix do socialistickej krajiny. Šťastlivcom sa stalo Maďarsko. Ani sám Ecclestone nevedel, že vybral jednu tehlu z Berlínskeho múru. Pre ľudí spoza železnej opony to bolo blahodarné afrodiziakum. Ľudia tam išli, aj keď ich rýchle autá vôbec nezaujímali. Po pätnástich rokoch vzbudzuje bezhraničné nadšenie ľudí úsmev, ale vtedy to bol jeden zo závanov slobody.

Začiatkom osemdesiatych rokov boli v hre o usporiadanie prestížnych pretekov štyri krajiny bývalého východného bloku: Čína, Sovietsky zväz, Juhoslávia a Maďarsko. Ako najlepší sa Ecclestonovi javil návrh Budapešti a v septembri roku 1985 bola podpísaná zmluva na vybudovanie moderného areálu, ktorý bol neskôr za rekordných osem mesiacov naozaj postavený. Okruh dostal názov Hungaroring a maďarské hospodárstvo mohlo počítať s rýchlou návratnosťou vynaložených investícií, lebo svetové tímy platili svoje výdavky v tvrdej západnej mene.

Prvé preteky vypísané na 76 kôl vyhral Brazílčan Nelson Piquet s autom Williams-Honda pred svojím krajanom Ayrtonom Sennom a Britom Nigelom Mansellom. Dlhoočakávané predstavenie formuly 1 v krajine s totalitným režimom však muselo byť pre prekročenie časového limitu dve hodiny predčasne ukončené. Hneď v úvode sa tak potvrdila často kritizovaná slabina 3973 metrov dlhej trati – celková pomalosť a príliš veľký počet technických úsekov. Až do takej miery, že pomalší je v celom seriáli majstrovstiev sveta už len mestský okruh v Monte Carle.

Podobne ako v legendárnom Monaku aj na Hungaroringu rozhoduje vo zvýšenej miere poradie na štartovom rošte a predpokladom úspechu je skôr vodičské umenie pilotov než sila strojov. Vysoký výkon sa uplatní len v cieľovej rovinke, v ktorej monoposty dosahujú rýchlosť až 275 km/h. Ideálnym miestom na predchádzanie zostáva len výjazd z rovinky a taktiež priestor pred spomaľovacou šikanou v závere trate.

Okruh vybudovaný na zvlnenej krajinnej panoráme asi 20 kilometrov severovýchodne od Budapešti tvorí trinásť zákrut, z toho osem pravotočivých. Pre svoju kresbu získala trochu ironický názov Mickey Mouse, no stále zostáva rešpektovanou dráhou s licenciou do roku 2006. Pre Hungaroring je typická úzka dráha, pomerne veľké prevýšenie, ako aj tradičné augustové horúčavy. Architektonická koncepcia autodrómu je na pomerne vysokej úrovni a z diváckych miest umožňuje výhľad na prevažnú časť trate.

„Keď vystúpim z auta po Veľkej cene Maďarska, som o tri kilá ľahší a tridsať rokov starší. Ak na trati urobíte jednu chybu, niet pomoci. Môžete sa pripravovať na ďalšiu veľkú cenu,“ znie stručná charakteristika okruhu z úst legendárneho Brazílčana Ayrtona Sennu, ktorý sa stal majstrom Maďarska trikrát. Dvakrát vyhral jeho krajan Nelson Piquet, rovnako ako Jacques Villeneuve, Damon Hill, Michael Schumacher a Mika Häkkinen, raz Nigel Mansell a štatistiku uzatvára Belgičan Thierry Boutsen – jediný víťaz Hungaroringu, ktorý nebol majstrom sveta.

Minulý rok vyhral „maďarské Monte Carlo“ vďaka fenomenálnemu štartu Mika Häkkinen. Z tretej pozície mal raketový odpich a predbehol prvého na štarte Schumachera. „Keď som okolo seba videl prefrčať Häkkinenovo auto, myslel som si, že idem na kolobežke,“ povedal po pretekoch frustrovaný Schumacher.

V tomto roku sa situácia otočila. Häkkinen na svoje majstrovské roky už len nostalgicky spomína a ktovie, či mu o týždeň pomôže aj podpora fínskych hlasiviek, ktoré v Maďarsku znejú vždy silnejšie. Ak Michael Schumacher na Veľkej cene Maďarska vyhrá, stane sa po štvrtýkrát majstrom sveta. Zvyšné štyri preteky už môže brať konkurenciu s nadhľadom. Ak sa tak stane, Schumacher navyše vyrovná rekord Alaina Prosta (51) v počte vyhraných Grand Prix. Hungaroring by si tak onedlho zapísal ďalší medzník vo svojej pätnásťročnej histórii.

ĽUDO PETRÁNSKY

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 31 172
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 561
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 271
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 416
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 448
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 112
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 002
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 213
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 015
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 2 975

Téma: Maďarsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Wizz Air

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočner bol pre Privatbanku už príťažou, Haščák ho usvedčuje z klamstva

Banka mala pod kontrolou dôležitú sériu prevodov pri tunelovaní Technopolu.

Budovu Technopolu podľa polície vytunelovali ľudia, ktorí sú blízki Marianovi Kočnerovi. Sám Kočner je v prípade vyšetrovaný, ale nie obvinený.
Dobré ráno naživo

Dobré ráno: Hľadá sa ten, kto rozmetá koalíciu

Druhá živá nahrávka podcastu Dobré ráno.

Predvolebná debata kandidátov na prezidenta v televízii Markíza pred druhým kolom prezidentských volieb.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pellegrini si vybral hanbu

Ak to povie Fico, premiér urobí hocičo.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež