SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica

Hungaroring

Kto by si na to nepamätal. Ľudia nezačali sporiť na letný pobyt pri Balatone, ale na kvílenie motorov, ktoré ponúkali tisíc koní. Desiateho augusta 1986 sa totiž stalo čosi nepredstaviteľné! Formula 1 prekročila hranice západného sveta. Impresário Formuly

1 Bernie Ecclestone prepožičal za nemalý poplatok päťročné práva na Grand Prix do socialistickej krajiny. Šťastlivcom sa stalo Maďarsko. Ani sám Ecclestone nevedel, že vybral jednu tehlu z Berlínskeho múru. Pre ľudí spoza železnej opony to bolo blahodarné afrodiziakum. Ľudia tam išli, aj keď ich rýchle autá vôbec nezaujímali. Po pätnástich rokoch vzbudzuje bezhraničné nadšenie ľudí úsmev, ale vtedy to bol jeden zo závanov slobody.

Začiatkom osemdesiatych rokov boli v hre o usporiadanie prestížnych pretekov štyri krajiny bývalého východného bloku: Čína, Sovietsky zväz, Juhoslávia a Maďarsko. Ako najlepší sa Ecclestonovi javil návrh Budapešti a v septembri roku 1985 bola podpísaná zmluva na vybudovanie moderného areálu, ktorý bol neskôr za rekordných osem mesiacov naozaj postavený. Okruh dostal názov Hungaroring a maďarské hospodárstvo mohlo počítať s rýchlou návratnosťou vynaložených investícií, lebo svetové tímy platili svoje výdavky v tvrdej západnej mene.

Prvé preteky vypísané na 76 kôl vyhral Brazílčan Nelson Piquet s autom Williams-Honda pred svojím krajanom Ayrtonom Sennom a Britom Nigelom Mansellom. Dlhoočakávané predstavenie formuly 1 v krajine s totalitným režimom však muselo byť pre prekročenie časového limitu dve hodiny predčasne ukončené. Hneď v úvode sa tak potvrdila často kritizovaná slabina 3973 metrov dlhej trati – celková pomalosť a príliš veľký počet technických úsekov. Až do takej miery, že pomalší je v celom seriáli majstrovstiev sveta už len mestský okruh v Monte Carle.

Podobne ako v legendárnom Monaku aj na Hungaroringu rozhoduje vo zvýšenej miere poradie na štartovom rošte a predpokladom úspechu je skôr vodičské umenie pilotov než sila strojov. Vysoký výkon sa uplatní len v cieľovej rovinke, v ktorej monoposty dosahujú rýchlosť až 275 km/h. Ideálnym miestom na predchádzanie zostáva len výjazd z rovinky a taktiež priestor pred spomaľovacou šikanou v závere trate.

Okruh vybudovaný na zvlnenej krajinnej panoráme asi 20 kilometrov severovýchodne od Budapešti tvorí trinásť zákrut, z toho osem pravotočivých. Pre svoju kresbu získala trochu ironický názov Mickey Mouse, no stále zostáva rešpektovanou dráhou s licenciou do roku 2006. Pre Hungaroring je typická úzka dráha, pomerne veľké prevýšenie, ako aj tradičné augustové horúčavy. Architektonická koncepcia autodrómu je na pomerne vysokej úrovni a z diváckych miest umožňuje výhľad na prevažnú časť trate.

„Keď vystúpim z auta po Veľkej cene Maďarska, som o tri kilá ľahší a tridsať rokov starší. Ak na trati urobíte jednu chybu, niet pomoci. Môžete sa pripravovať na ďalšiu veľkú cenu,“ znie stručná charakteristika okruhu z úst legendárneho Brazílčana Ayrtona Sennu, ktorý sa stal majstrom Maďarska trikrát. Dvakrát vyhral jeho krajan Nelson Piquet, rovnako ako Jacques Villeneuve, Damon Hill, Michael Schumacher a Mika Häkkinen, raz Nigel Mansell a štatistiku uzatvára Belgičan Thierry Boutsen – jediný víťaz Hungaroringu, ktorý nebol majstrom sveta.

Minulý rok vyhral „maďarské Monte Carlo“ vďaka fenomenálnemu štartu Mika Häkkinen. Z tretej pozície mal raketový odpich a predbehol prvého na štarte Schumachera. „Keď som okolo seba videl prefrčať Häkkinenovo auto, myslel som si, že idem na kolobežke,“ povedal po pretekoch frustrovaný Schumacher.

V tomto roku sa situácia otočila. Häkkinen na svoje majstrovské roky už len nostalgicky spomína a ktovie, či mu o týždeň pomôže aj podpora fínskych hlasiviek, ktoré v Maďarsku znejú vždy silnejšie. Ak Michael Schumacher na Veľkej cene Maďarska vyhrá, stane sa po štvrtýkrát majstrom sveta. Zvyšné štyri preteky už môže brať konkurenciu s nadhľadom. Ak sa tak stane, Schumacher navyše vyrovná rekord Alaina Prosta (51) v počte vyhraných Grand Prix. Hungaroring by si tak onedlho zapísal ďalší medzník vo svojej pätnásťročnej histórii.

ĽUDO PETRÁNSKY

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  2. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  3. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  4. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  5. Angličtina nielen pre maturantov
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  1. Jarné upratovanie s KOSITom
  2. Obdarujte vašich blízkych s darčekovými kartami VIVO! Bratislava
  3. Oslávte 25. výročie Revalidu a vyhrajte zájazd do Švajčiarska
  4. Cesta na sever Talianska je nateraz riziková, zvážte ju
  5. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  6. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  7. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  8. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  9. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  10. Môže ťa štúdium baviť?
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 16 286
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 11 674
  3. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 9 075
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 395
  5. Ktorá farba je tá tvoja? 6 777
  6. Angličtina nielen pre maturantov 6 506
  7. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 176
  8. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 839
  9. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy 5 099
  10. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 5 002

Téma: Maďarsko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

A ty si liberál či konzervatívec? (píše Michal Havran)

Prečo je táto debata hlúpa a klamlivá.

Fotografia z utorkovej predovolebnej debaty SME s Igorom Matovičom (OĽaNO), Andrejom Kiskom (Za ľudí) a Michalom Trubanom (PS).
CYNICKÁ OBLUDA

Zásadoví politici

S nikým Fico trinástymi dôchodkami nevytrel podľahu tak, ako s Kiskom a Hlinom.

Katarína Danová v relácii Rozhovory ZKH.

Čižnár priznal oslavu Ficových menín v Nitre s Bödörovcami

Vplyv Bödörovcov v polícii opísal bývalý viceprezident Málik.

Generálny prokurátor Jaromír Čižnár.

Neprehliadnite tiež