SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Hungaroring

Kto by si na to nepamätal. Ľudia nezačali sporiť na letný pobyt pri Balatone, ale na kvílenie motorov, ktoré ponúkali tisíc koní. Desiateho augusta 1986 sa totiž stalo čosi nepredstaviteľné! Formula 1 prekročila hranice západného sveta. Impresário Formuly

1 Bernie Ecclestone prepožičal za nemalý poplatok päťročné práva na Grand Prix do socialistickej krajiny. Šťastlivcom sa stalo Maďarsko. Ani sám Ecclestone nevedel, že vybral jednu tehlu z Berlínskeho múru. Pre ľudí spoza železnej opony to bolo blahodarné afrodiziakum. Ľudia tam išli, aj keď ich rýchle autá vôbec nezaujímali. Po pätnástich rokoch vzbudzuje bezhraničné nadšenie ľudí úsmev, ale vtedy to bol jeden zo závanov slobody.

Začiatkom osemdesiatych rokov boli v hre o usporiadanie prestížnych pretekov štyri krajiny bývalého východného bloku: Čína, Sovietsky zväz, Juhoslávia a Maďarsko. Ako najlepší sa Ecclestonovi javil návrh Budapešti a v septembri roku 1985 bola podpísaná zmluva na vybudovanie moderného areálu, ktorý bol neskôr za rekordných osem mesiacov naozaj postavený. Okruh dostal názov Hungaroring a maďarské hospodárstvo mohlo počítať s rýchlou návratnosťou vynaložených investícií, lebo svetové tímy platili svoje výdavky v tvrdej západnej mene.

Prvé preteky vypísané na 76 kôl vyhral Brazílčan Nelson Piquet s autom Williams-Honda pred svojím krajanom Ayrtonom Sennom a Britom Nigelom Mansellom. Dlhoočakávané predstavenie formuly 1 v krajine s totalitným režimom však muselo byť pre prekročenie časového limitu dve hodiny predčasne ukončené. Hneď v úvode sa tak potvrdila často kritizovaná slabina 3973 metrov dlhej trati – celková pomalosť a príliš veľký počet technických úsekov. Až do takej miery, že pomalší je v celom seriáli majstrovstiev sveta už len mestský okruh v Monte Carle.

Podobne ako v legendárnom Monaku aj na Hungaroringu rozhoduje vo zvýšenej miere poradie na štartovom rošte a predpokladom úspechu je skôr vodičské umenie pilotov než sila strojov. Vysoký výkon sa uplatní len v cieľovej rovinke, v ktorej monoposty dosahujú rýchlosť až 275 km/h. Ideálnym miestom na predchádzanie zostáva len výjazd z rovinky a taktiež priestor pred spomaľovacou šikanou v závere trate.

Okruh vybudovaný na zvlnenej krajinnej panoráme asi 20 kilometrov severovýchodne od Budapešti tvorí trinásť zákrut, z toho osem pravotočivých. Pre svoju kresbu získala trochu ironický názov Mickey Mouse, no stále zostáva rešpektovanou dráhou s licenciou do roku 2006. Pre Hungaroring je typická úzka dráha, pomerne veľké prevýšenie, ako aj tradičné augustové horúčavy. Architektonická koncepcia autodrómu je na pomerne vysokej úrovni a z diváckych miest umožňuje výhľad na prevažnú časť trate.

„Keď vystúpim z auta po Veľkej cene Maďarska, som o tri kilá ľahší a tridsať rokov starší. Ak na trati urobíte jednu chybu, niet pomoci. Môžete sa pripravovať na ďalšiu veľkú cenu,“ znie stručná charakteristika okruhu z úst legendárneho Brazílčana Ayrtona Sennu, ktorý sa stal majstrom Maďarska trikrát. Dvakrát vyhral jeho krajan Nelson Piquet, rovnako ako Jacques Villeneuve, Damon Hill, Michael Schumacher a Mika Häkkinen, raz Nigel Mansell a štatistiku uzatvára Belgičan Thierry Boutsen – jediný víťaz Hungaroringu, ktorý nebol majstrom sveta.

Minulý rok vyhral „maďarské Monte Carlo“ vďaka fenomenálnemu štartu Mika Häkkinen. Z tretej pozície mal raketový odpich a predbehol prvého na štarte Schumachera. „Keď som okolo seba videl prefrčať Häkkinenovo auto, myslel som si, že idem na kolobežke,“ povedal po pretekoch frustrovaný Schumacher.

V tomto roku sa situácia otočila. Häkkinen na svoje majstrovské roky už len nostalgicky spomína a ktovie, či mu o týždeň pomôže aj podpora fínskych hlasiviek, ktoré v Maďarsku znejú vždy silnejšie. Ak Michael Schumacher na Veľkej cene Maďarska vyhrá, stane sa po štvrtýkrát majstrom sveta. Zvyšné štyri preteky už môže brať konkurenciu s nadhľadom. Ak sa tak stane, Schumacher navyše vyrovná rekord Alaina Prosta (51) v počte vyhraných Grand Prix. Hungaroring by si tak onedlho zapísal ďalší medzník vo svojej pätnásťročnej histórii.

ĽUDO PETRÁNSKY

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 136
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 053
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 911
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 993
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 466
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 980
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 247
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 911
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 793
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 738

Téma: Maďarsko


Hlavné správy zo Sme.sk

Matovič zverejnil údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období roku 2014 až 2017.

Martin Glváč.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kto uprace po Dankovi?

Na radosť z koaličnej paralýzy je už neskoro.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Hrozí nám Kollár vo vláde?

Kalkulačka povolebných koalícií bez Smeru je momentálne veľmi krutá. Ale zároveň aj veľmi milosrdná.

Ako dlho bude ešte viať britská vlajka v Európskom parlamente?

Neprehliadnite tiež