SME
Sobota, 20. apríl , 2019

Bitka o Midway

27. mája 1942 sa ťažko poškodená lietadlová loď Yorktown dovliekla do prístavu Pearl Harbor. V bitke v Koralovom mori ju zasiahla 400-kilogramová puma, ktorá vybuchla hlboko v podpalubí. Oprava mala trvať tri mesiace a unavená posádka dúfala v dovolenku.


Lietadlová loď Yorktown.

FOTO - ARCHÍV

Namiesto toho nastúpilo do práce vyše 1 400 opravárov, aby za neuveriteľné tri dni loď vyplávala do ďalšieho stretnutia. Pred šesťdesiatimi rokmi Američania zvíťazili v bitke o Midway.

Nálet bombardérov z lode Hornet na Tokio, ako symbolická odveta za prepadnutie Pearl Harboru, bol pre ďalší vývoj vojny nečakane významný. Po úspechoch v prvej fáze sa Japonci museli rozhodnúť, čo ďalej. Jedna skupina dôstojníkov radila obsadiť Cejlón na západe, druhá izolovať Austráliu na juhu a tretia, na čele s veliteľom loďstva Jamamotom, obrátiť sa na východ a zničiť zvyšok amerického loďstva.

Nálet ukázal, že hlavné mesto a teda ani cisársky palác nie sú dostatočne chránené. Japonci sa rozhodli - treba obsadiť atol Midway a zničiť lietadlové lode, ktoré ho vyplávajú brániť. Malý atol by umožnil Japoncom útočiť na Pearl Harbor a potom už nič neležalo medzi Japonskom a pobrežím USA.

Američania mohli proti japonskému loďstvu postaviť len tri lietadlové lode - okrem Yorktownu ešte skupinu zloženú z Hornetu a Enterprise. Na palubách mohli niesť po 85 lietadiel. Chorého admirála Halseyho nahradil Raymond Spruance, ktorý nikdy lietadlovým lodiam nevelil, časť posádky doplnili neskúsení letci, letecká technika v mnohom zaostávala za japonskou. Sprievod robili len krížniky - bojové lode neboli k dispozícii.

Japonci mohli do útoku vrhnúť takmer celé svoje Spojené loďstvo. V snahe zmiasť súpera ho nešťastne rozdelili - časť obsadila tri bezvýznamné ostrovčeky na severe Pacifiku, hlavné sily zas zostali počas bitky príliš vzadu - Japonci predpokladali, že Američania vyrazia do protiútoku, až keď oni obsadia Midway. Bitku nakoniec vybojovala len skupina okolo štyroch lietadlových lodí starnúceho a čím ďalej váhavejšieho admirála Naguma. Ten dostal neľahkú úlohu - mal zaútočiť na Midway, ale i zničiť americké lode, ak sa objavia.

Japonci podcenili prieskum - na mori často rozhoduje, kto prvý protivníka objaví, a to sa podarilo Američanom. Vďaka dešifrantom svojrázneho kapitána Rocheforta, ktorý nosil zásadne červené tenisky, dokázali čiastočne čítať japonský námorný kód.

Tesne po šiestej ráno 4. júna 1942 napadla približne polovica japonských lietadiel dva ostrovčeky, ktoré tvorili pevnú zem na Midway. Stíhači zmasakrovali pár lietadiel, ktoré ho mali brániť, ale zúrivá americká obrana spôsobila, že škody na ostrovoch boli prekvapivo malé. Medzitým leteli dve skupiny bombardérov z Midway k japonskému loďstvu. Dopadli zle, ale Nagumovi bolo jasné, že musí na atol zaútočiť znovu. Nechal teda druhú polovicu svojich lietadiel prezbrojiť bombami proti pozemným cieľom.

Po chvíli dostali Japonci prvú správu prieskumných lietadiel o americkom loďstve. Začali teda naspäť prezbrojovať lietadlá torpédami a pumami proti obrneným lodiam. V tom čase odrazili i tretí útok bombardérov z Midway a po chvíli štvrtý. Vždy vyviazli bez škrabnutia.

Stále nebolo jasné, či prieskum objavil i americké lietadlové lode. Nagumo sa preto rozhodol čakať. Každú chvíľu sa mali vrátiť jeho lietadlá z náletu a stíhačky nad jeho loďami odrazili i piaty útok. Krátko po deviatej boli všetky lietadlá na palubách.

O dvadsať minút však dorazili prví útočníci z amerických lietadlových lodí. Spruance neváhal a aj s neúplnými informáciami sa rozhodol udrieť plnou silou.

Torpédové bombardéry z Hornetu však dopadli katastrofálne. Stíhačky sa od nich nešťastne oddelili a bez ochrany sa stali ľahkou korisťou. Prežil jediný muž, ktorý skončil vo vode uprostred japonského loďstva. Podobne skončili i torpédové lietadlá z Enterprise a Yorktownu.

Osem útokov Japonci odrazili, keď však dorazili strmhlavé bombardéry, ich stíhači už boli vo vzduchu pridlho, nemali strelivo, ani benzín. Letci z Yorktownu zasiahli loď Sórjú, kolegovia z Enterprise Akagi a Kagu. Čoskoro bolo jasné, že lode, na ktorých vybuchovali lietadlá plné benzínu a výzbroje nebude možné zachrániť.

Japoncom zostávala len Hijrú a jej piloti dokázali poškodiť Yorktown. Americká posádka však opäť dokázala nemožné a loď za dve hodiny opravila. Druhá útočná vlna Japoncov si myslela, že útočí na iné plavidlo - nebolo vidieť žiadne poškodenie. Ani po dvoch zásahoch torpédami sa nepotápal. Posádka ho síce musela opustiť, ale na druhý deň záchranné práce pokračovali a mínolovka Yorktown takmer odtiahla domov. Po ceste však hrdinu bitky potopila japonská ponorka.

Hirjú chcela bojovať ďalej, ale práve piloti z Yorktownu poslali aj štvrtého veterána z útoku na Pearl Harbor ku dnu. Ďalšie útoky neboli také úspešné, Japonci stratili už len jeden ťažký krížnik.

Pri Midway Američania zničili pýchu japonského loďstva. Nahradiť veľké lietadlové lode bolo pre japonský priemysel takmer nemožné, zahynula tu i špička námorníkov a letcov. Od tejto chvíle prešlo Japonsko do defenzívy a bránilo sa, aj keď často veľmi úspešne, až do konca vojny.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 384
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 624
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 859
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 296
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 833
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 839
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 241
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 171
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 463
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 393

Hlavné správy zo Sme.sk

Vadala založil na Slovensku bunku mafie, vedel už pred rokmi Gašpar

Informáciu priniesla talianska verejnoprávna televízia RAI.

Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.
Boris Kollár.
Kostry detí na obetnom mieste.
Jozef Holomáň je prednostom Ústavu farmakológie, klinickej a experimentálnej farmakológie lekárskej fakulty Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave a vysokoškolský profesor v oblasti klinickej farmakológie. Budoval a presadzoval samostatné medicínske špecializované odbory hepatológie a klinickej farmakológie. Za svoju odbornú činnosť a ľudský prístup získal od pacientských organizácií ocenenie Môj lekár 2018.

Neprehliadnite tiež