SME

Strauss Joseph Baermann

Myšlienku o stavbe mosta, ktorý by preklenul sanfranciskú zátoku a spojil by tak San Francisco s protiľahlým okolím, vyslovil architekt Joseph Baermann Strauss už v roku 1917. Na tie časy išlo takmer o kacírsku ideu. V tamojších novinách ...


FOTO - ARCHÍV

Myšlienku o stavbe mosta, ktorý by preklenul sanfranciskú zátoku a spojil by tak San Francisco s protiľahlým okolím, vyslovil architekt Joseph Baermann Strauss už v roku 1917. Na tie časy išlo takmer o kacírsku ideu. V tamojších novinách sa o nápade písalo ako o bláznovstve. Ako vraj môže ktosi vôbec niečo podobné navrhnúť. Brehy sú od seba veľmi ďaleko, pôda je pohyblivá, voda navyše nebezpečne hlboká a vlny vysoké. A ak by tam aj most naozaj stál, ako by sa uživili majitelia trajektov a lodičiek prepravujúcich pasažierov zátokou? Strauss sa svojho sna nevzdal a 5. januára 1933 - pred sedemdesiatimi rokmi - sa Golden Gate začal skutočne stavať. Joseph Baermann Strauss dostal od radosti skoro infarkt.

Preprava trajektom z jednej strany na druhú bývala veľkým dobrodružstvom. Možno sa o tom dočítať aj v autobiografickej knižke Jacka Londona Námorník na koni. S pribúdajúcim časom spôsobovala čoraz viac ťažkostí. Na vode bolo totiž stále viac ľudí. V niektorých chvíľach vraj bola zátoka taká preplnená loďami, že hrozili zrážky. A pravdaže k nim aj dochádzalo.

Ešte horšia situácia bola vo chvíľach, keď sa zdvihla búrka. V roku 1926, keď San Fracisco postihlo silné zemetrasenie, to vyzeralo takmer na masaker. Svedkovia spomínali, že pri pohľade z lodí mali pocit, akoby mesto padalo do vody. Ľudia, ktorí zasa z brehu sledovali zátoku, nadobudli dojem, že všetky lode sa prepadnú do strašných vírov.

Preto je celkom logické, že si viacerí vedeli nad zátokou predstaviť most. Architekt Strauss bol jedným z nich. Nie je celkom jasné, čo ho hnalo viac dopredu: či chcel byť navždy slávnym, alebo bola v pozadí túžba pomôcť ľuďom a vyriešiť ich každodenný prepravný problém.

Most sa stal pre Straussa dlhodobým cieľom. Keď ho prvý raz odmietli, odmlčal sa. Cítil, že sa ozval priskoro. V pracovni o to usilovnejšie pripravoval návrh celej stavby. V roku 1920 vyšiel s ideou znovu na verejnosť. O niečo vehementnejšie než predtým. Nápad sa znovu neujal a on sa znovu nepoddal.

„Keď som zatvoril oči, videl som nádherný most. Nad zátokou vo veľkej výške. Za týmto snom som išiel každý deň,“ napísal v pamätiach. A tak napokon odpor geológov, majiteľov lodí, ale aj veliteľov vojenskej základne prekonal.

Sám spomínal, že najväčšie obavy mal z geologických pomerov. Radil sa s geológmi a tí mu vysvetľovali, že aj pri najmenších otrasoch môže dôjsť k nevšednej katastrofe. Strauss počúval a premýšľal.

Pochopil, že majitelia trajektov prestanú reptať, že stíchnu aj vojaci, ktorí považovali obe pobrežia za význačné strategické body a neželali si ich spojenie, ale geologický problém mu nedával spať. Lenže Strauss nebol hocijaký inžinier. Už v tých časoch zvládal komplikované stavby, a hlavne poznal aj nové technológie. Vedel, že ak bude nosná konštrukcia z tej najlepšej ocele a bude zavesená na odpružených pilieroch, most prežije aj najmocnejšie zemetrasenie.

Keď mal plány hotové a odpor slabol, potreboval už iba poslednú, ale veľmi významnú vecičku: milióny dolárov. Vtedy sa prejavil ako výborný obchodník. Svoj nápad dokázal predať občanom. A tak sa spojilo šesť okrskov a začali sa predávať akcie. Na účte sa napokon ocitlo 33 miliónov dolárov. To bola aj takmer celková cena stavby. Strauss postavil San Franciscu zlatú bránu.

Most meria 2 742 metrov a spája diaľnicu Highway 101 medzi San Fanciscom a Marine Counties. Denne po ňom prejde okolo stopäťdesiattisíc áut. Za prejazd sa platia tri doláre.

Spomedzi všetkých ďalších mostov v rozsiahlej zóne je Golden Gate jediným, ktorý nie je pod jurisdikciou štátu Kalifornia. A tak časť z finančného zisku ide aj na ďalší rozvoj trajektovej prepravy, ktorá nezakapala.

Investícia sa už niekoľkonásobne vrátila a Most zlatá brána natretý tehlovočervenou farbou, čím kopíruje farbu pobrežných skál, nie je len turistickým zážitkom, ale zostáva symbolom odvážneho ducha architekta Josepha Baermanna Straussa.

SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SkryťZatvoriť reklamu