SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Coca-Cola

Pred 115 rokmi sa začal v americkej Atlante obyčajný príbeh s miliónovým koncom, ktorý trvá dodnes. Najprv však musel lekárnik John Pemberton ponúkať svojim zákazníkom nový nápoj. Coca-Colu.


Úplne prvá nádoba a fľaša z roku 1923.



Pemberton veril, že jeho nový nápoj by mal byť prakticky liekom na všetko - od migrény po chrípku. Začiatky boli ťažké. Prvýkrát ju predával z džbánu na ulici, kde mal svoj obchod. Stála päť centov. V roku 1886 vraj predal každý deň deväť nápojov. Celoročné náklady boli 70 dolárov, príjem len 50.

Hoci Coca-Cola liekom nebola, ľudia si ju čoskoro obľúbili. Po piatich rokoch Pemberton značku aj s receptom predal za 2300 dolárov obchodníkovi Asovi Candlerovi. V roku 1893 značku Coca-Cola zaregistrovali na patentovom úrade. Názov nápoja vymyslel Frank Robinson, ktorý predával v lekárnikovom obchode a bol jeho obchodným partnerom. „Dve céčka budú v reklame dobre vyzerať,“ povedal prorocky Robinson.

Už dva roky po kúpe Candler spokojne vyhlásil, že Coca-Colu pijú v každom štáte USA. Dosť mu pomohlo predchádzajúce horúce leto. Obchodník z Mississippi Joseph Biedenharn si nechal dovážať z Atlanty zázračný sirup, ktorý ako prvý začal napĺňat do fliaš. Ľudia si mohli Coca-Colu zobrať so sebou kamkoľvek. To bol začiatok víťazstva tejto značky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa chce dnes niekto vybrať na skutočne exotické miesto nepoškvrnené civilizačnými výdobytkami, určite povie, že by tam nemali mať Coca-Colu. Dorazila takmer všade - každý deň firma predá asi miliardu nápojov. Coca-Cola sa stala nápojom, ktorý pijú chudobní aj bohatí, v Antarktíde aj na rovníku.

V histórii firmy bol dôležitý rok 1915. Nápoj získal pre svoj imidž charakteristickú fľašu s nezameniteľným tvarom, ktorá sa predáva dodnes. Všetky malinovky mali dovtedy rovnaké balenie. Odvtedy imitátori Coca-Coly nemajú šancu klamať obalom.

Počas druhej svetovej vojny šéf firmy Ernest Woodruff povedal: „Každý muž v uniforme dostane fľašu Coca-Coly za päť centov, kdekoľvek bude a nech to stojí čokoľvek.“ Medzi armádou a najpopulárnejším americkým nápojom vzniklo silné puto - generál Dwight Eisenhower v roku 1943 v telegrame žiadal pre svojich chlapcov tri milióny fliaš a zariadenie na napĺňanie fľašiek. Čo viac si mohli v Atlante želať, ich výrobok víťazne kráčal tam, kde boli americkí osloboditelia. Stratégia Coca-Coly nebola o nič horšia ako stratégia generálov.

Skryť Vypnúť reklamu

V čase kórejskej vojny - vtedy už Coca-Cola zaregistrovala ako ochrannú značku aj slangové označenie Coke - začali kofeínový nápoj pre armádu plniť do plechoviek. V roku 1960 sa Coca-Cola začala predávať aj v tomto balení. Bolo to praktické, výnosné a čoskoro aj módne.

V roku 1985 spoločnosť na americkom a kanadskom trhu začala predávať Coca-Colu s novou chuťou. New Coke sa stala úplným prepadákom a zákazníci si veľmi rýchlo vynútili návrat k starej, klasickej chuti. Okolo receptúry firma rada šíri mystérium tajného receptu starostlivo zamknutého v sejfoch.

Pri priereze históriou Coca-Coly je zjavná zmena. Z ambicióznej firmy sa stal neosobný kolos, ktorý sa venuje biznisu vo veľkom a vo všetkom. Bosovia z Atlanty však robia len to, čo je potrebné. Napríklad rok 1989 bol podľa internetovej stránky tejto spoločnosti významný tým, že firme Sony Corporation predala Coca-Cola spoločnosť Columbia Pictures produkujúcu filmy. Aj preto Coca-Colu tak veľmi nenávidia bojovníci proti globalizácii. Je pre nich symbolom nadnárodného molocha. Značka Coca-Cola je najslávnejšia na svete, čo potvrdili aj nezávislé prieskumy. Keď Atlanta získala právo usporiadať olympijské hry v roku 1996, mnohí si šepkali, že je to vďaka vplyvu tejto firmy. Ktovie…

Skryť Vypnúť reklamu

Zberatelia predmetov z čias dávno minulých sa dnes sústreďujú na zbieranie fľašiek, uzáverov a vývesných štítov. Cez internet nájdete stovky fanatikov, ktorých zaujímajú regionálne rozdiely medzi baleniami nápoja. Tí, čo by mali záujem aj o akcie, s ktorými sa prvýkrát obchodovalo na burze v roku 1919, by si mali pripraviť pekný balík. Ich cena sa vyšplhala zo 40 dolárov na 6,7 milióna dolárov.

MAREK CHORVATOVIČ

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  3. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  4. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  1. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  2. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  6. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  7. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  8. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 617
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 043
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 461
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 504
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 058
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 679
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 654
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 990
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 444
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Skryť Zatvoriť reklamu