Renault - Louis, Fernand a Marcel

Za vznikom francúzskej automobilky Renault stojí príbeh troch bratov. Dalo by sa povedať, že najmladší Louis Renault daroval vozidlám technický dôvtip a Fernand peniaze. A čo dal Renaultu Marcel? Presne pred sto rokmi 26. júna 1902 vyhral na vozidle ...


Marcel Renault na osudných pretekoch Paríž - Madrid. FOTO - ARCHÍV

Za vznikom francúzskej automobilky Renault stojí príbeh troch bratov. Dalo by sa povedať, že najmladší Louis Renault daroval vozidlám technický dôvtip a Fernand peniaze. A čo dal Renaultu Marcel? Presne pred sto rokmi 26. júna 1902 vyhral na vozidle Renault preteky Paríž - Viedeň. Meno automobilky tak prekročilo hranice Francúzska.

Bratia Renaultovci sa narodili v klasickej buržoáznej parížskej rodine. Otec Alfréd bol úspešným obchodníkom, ktorému sa podarilo zarobiť slušný majetok na obchode s gombíkmi. Matka Louise sa venovala zábave a umeniu.

Najmladší Louis sa odjakživa zaujímal o mechaniku, motory a elektriku. Marcel a Fernand zase o biznis. Všetkých troch spájal záujem o priemyselnú revolúciu, nenávisť k škole a rodinný dom v Bilancourte v blízkosti Paríža. Práve tam si Louis postavil svoju prvú dielňu.

Zatiaľ čo Marcel a Fernand naháňali obchody, mladý Louis premieňal v dielni svoju starú trojkolku na motorové vozidlo. Na Vianoce v roku 1898 bol Renault A prezývaný „Voiturette“ na svete. Louis sa pred kamarátmi chvastal, že sa s ním vyvezie po uličke Lepic s 13-percentným stúpaním v parížskom Montmartri. Stavili sa. Vozidielku s jednovalcovým motorom a kužeľovou prevodovkou, kde bol tretím stupňom priamy záber, a spojovacím hriadeľom poháňajúcim zadnú nápravu, nechýbal diferenciál.

Vrčalo, praskalo, sem-tam niečo vybuchlo, ale išlo. Po ulici Lepic sa vyšplhalo bez menších problémov. Otvárala sa veľká kapitola automobilizmu.

Po tomto úspechu sa Louis prestal hrabať v dielni a presviedčal svojich bratov, aby s ním založili spoločnosť na výrobu automobilov. Spočiatku vraj nechceli, ale napokon v roku 1899 založili spoločnosť Societé Renault Freres. Tvrdo pracovali, no ich úspechu stále niečo chýbalo. Potrebovali sa dostať do povedomia a čo iné im mohlo pomôcť viac ako automobilové preteky?

Prvé vyhrali Louis a Marcel na trati Paríž - Trouville. Po ich víťazstve sa o Renaulte hovorilo po celom Francúzsku. Vozidlá, ktorých cena sa pohybovala okolo hodnoty vtedajšieho desaťročného priemerného platu, sa dostali do povedomia.

Skutočný boom však prišiel v roku 1902 po pretekoch Paríž - Viedeň. Išlo o dvojfázové preteky, prvá časť sa končila v Innsbrucku a odtiaľ sa pokračovalo do Viedne. Na trati bolo 118 vozidiel, väčšinou ťažkej váhy. Uspelo však vozidielko Renault s malým motorom. Marcel na ňom vo švajčiarskych kopcoch predbehol všetkých konkurentov.

Išiel asi 62-kilometrovou priemernou rýchlosťou, čo je na tie časy úctyhodný výkon. Do Viedne dorazil 26. júna o 12 minút skôr ako jeho anglický konkurent. Spolu s ním prišlo sotva 80 áut. Bola to chvíľa slávy, ktorá automobilku Renault katapultovala do celého sveta.

Ak sa chceli bratia Renaultovci udržať na úrovni svojich konkurentov, potrebovali vyhrať ďalšie preteky. Tie sa už v roku 1903 konali na trati Paríž - Madrid. Prišlo až 275 automobilov. Možno povedať, že tieto preteky predstavujú štart pomalého 50-ročného pádu rodiny Renaultovcov, ale nie samotnej automobilky.

Preteky Paríž Madrid sa stali pre Marcela osudnými, havaroval a zahynul spolu s desiatimi divákmi. Mal iba 31 rokov. Preteky zrušili.

Pre Louisa a Fernanda však predstavovali zmenu. Obaja sa vzdali pretekania a od tohto dátumu si začali prenajímať profesionálnych šoférov, ktorí odvtedy obhajovali farby Renaultu v Severnej Afrike, Spojených štátoch, na Kube či v Južnej Amerike. V tom istom čase sa už Renault predával v Anglicku, Belgicku, Taliansku, Nemecku, Španielsku a USA.

V roku 1908 zomrel Fernand a Louis zostal vo firme sám. Pomohla mu prvá svetová vojna. Francúzska armáda potrebovala vozidlá, tanky a Renault ich bol schopný vyrobiť. Po vojne dostal Louis vyznamenanie za prispenie k jej koncu.

Presný opak prišiel počas druhej svetovej vojny. Nemecké vojská prosperujúcu fabriku obsadili a žiadali výrobu na svoje potreby. Svedkovia neskôr potvrdili, že Louis sám brzdil produkciu, ale vôbec mu to nepomohlo. V roku 1944 ho po oslobodení zatkli a obvinili z kolaborácie s fašizmom. Za svojimi bratmi Marcelom a Fernandom odišiel v októbri 1944, počas vyšetrovania.

Po vojne fabriku na príkaz Charla de Gaulla zoštátnili. Meno troch bratov však nesie dodnes.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 275
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 539
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 713
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 496
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 637
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 881
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 489
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 839
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 555

Téma: Renault


Článok je zaradený aj do ďalších tém Motorizmus

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež