SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Stanislavskij Konstantin

Nie je veľa osobností divadla, ktoré si vytvoria takú osobitú estetiku a teóriu divadla, že vo vzťahu k nej, či už pozitívne, alebo negatívne – cítia potrebu vymedzovať celé generácie divadelníkov. Konstantin Sergejevič Stanislavskij ...


FOTO – ARCHÍV

Nie je veľa osobností divadla, ktoré si vytvoria takú osobitú estetiku a teóriu divadla, že vo vzťahu k nej, či už pozitívne, alebo negatívne – cítia potrebu vymedzovať celé generácie divadelníkov. Konstantin Sergejevič Stanislavskij dokázal zrozumiteľne pretlmočiť svoje dlhoročné herecké, režisérke a pedagogické skúsenosti, čím sa stal pravdepodobne jednou z najvplyvnejších postáv v dejinách divadla prinajmenšom 20. storočia. Narodil sa 17. januára 1863. Bolo to pred stoštyridsiatimi rokmi.

Vyrastal ako syn továrnika v časoch mierového Ruska a hojnosti pre niekoľkých vyvolených. Svoju kariéru završoval už počas revolúcií, svetových otrasov a vojen.

Začal s amatérskym divadlom a neskôr pôsobil v moskovskej Spoločnosti pre umenie a literatúru. Do histórie sa zapísal predovšetkým s Moskovským umeleckým akademickým divadlom známym pod značkou MCHAT. Stanislavskij ho v roku 1898 založil spolu V. I Nemirovičom-Dančenkom. Vtedy mal tridsaťpäť rokov.

Na scéne MCHAT-u vydržal tento geniálny herec aktívne hrať rovných tridsať rokov. Po slávnostnom večeri usporiadanom pri príležitosti 30. výročia, na ktorom vystupoval v Čechovových Troch sestrách ako stále príťažlivý Veršinin, však dostal srdcový záchvat. Bol to síce koniec jeho aktívnej hereckej kariéry, ale v divadle zostal režírovať ďalších desať rokov.

Jeho poslednými réžiami boli Molierov Tartuffe a Verdiho Rigoletto, pričom obe inscenácie mali premiéry už po jeho smrti. Zomrel roku 1938.

Umelecké partnerstvo s V. I. Nemirovičom-Dančenkom bolo plodné predovšetkým pri uvádzaní hier psychologicko-realistického štýlu. Inscenácie hier Čechova, Ibsena, Gorkého, Tolstého či dramatizácií klasickej ruskej literatúry sa stali míľnikmi divadelného myslenia.

Stanislavského kniha Môj život v umení, vydaná v roku 1925, je vzácnym dokumentom o histórii MCHAT-u i stretnutí s tvorivými osobnosťami ako Anton Pavlovič Čechov, Isadora Duncanová či Godron Craig. Stanislavskij v nej však predovšetkým predostrel svoj systém, neskôr dopracovaný v dielach Hercova práca na sebe a Hercova práca na role.

Pri formulovaní svojich téz si nerobil nároky na vedeckosť, jeho ciele boli skôr praktické. Uvedomoval si, že „hovoriť a písať o zložitom tvorivom procese je náročné“ pretože „slová sú priveľmi konkrétne a ťažkopádne na vyjadrenie podvedomých pocitov“.

Základom jeho systému bolo prepracovávanie sa k tvorivému podvedomiu cez vedomú hereckú psychotechniku. Pre Stanislavského bolo dôležitejšie „byť charakterom“ ako „robiť charakter“. Povestný je aj jeho bonmot: „Herec musí predovšetkým milovať umenie v sebe, nie seba v umení.“

Stanislavskij nežil len vumení, ale aj vo veľmi ťažkých časoch. V spomienkach na chaotické porevolučné obdobie priznáva, že pri pohľade na davy hrnúce sa do divadla cítili najprv bezmocnosť. MCHAT však nakoniec prijal „nové poslanie“ – dávať divadlo „neskazenému, dôverčivému, nepresýtenému divákovi“, ktorého však musel najskôr naučiť ticho sedieť, nefajčiť, nelúskať orechy a zložiť si čiapku.

Súbor MCHAT-u prežil ťažké chvíle po tom, čo časť hercov vrátane zvučných mien ako O. L. Knipperová či V. I. Kačalov zostali roku 1919 na druhej strane frontu a založili si v emigrácii nový MCHAT.

Stanislavskij však do konca života zostáva v Moskve. Cez neľahké roky sa mu podarilo prejsť s presvedčením, že „správne posadený hlas, rytmus a dobrú dikciu potrebuje rovnako spevák, čo za starých čias spieval Boh ochraňuj cára, ako ten, čo spieva Internacionálu.“

Inovácie nového Meyerchoľdovho divadla síce obdivoval, ale bol zhrozený, ako sa s novými formami vrátili na javisko diletantsky používané ošúchané maniery, proti ktorým celý život tak zanietene bojoval.

Stanislavského divadelné myslenie ovplyvnilo divadelníkov na celom svete. Na jeho metóde bolo založené aj vplyvné Actor‘s Studio Lee Strasberga, v ktorom sa vychovali také hviezdy ako Marilyn Monroe či Marlon Brando.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  2. Slováci sú chlebovým národom
  3. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  6. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  9. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  10. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 061
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 430
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 264
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 10 592
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 560
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 211
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 774
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 739
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 612
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 873

Téma: Divadlo


Článok je zaradený aj do ďalších tém Divadlo (Kysuce), Umenie, Divadlo (Novohrad), Divadlo (Trenčín), Literatúra

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Rusko na súde.
Tom Nicholson počas protestov Gorila
Kosti bojovníkov, ktorí padli v bitke pri rieke Tollense pred približne 3300 rokmi. V Európe predstavuje vôbec prvý dôkaz o prehistorickom bojisku.
Podcast Dobré Ráno
Cynická obluda

Dokonalá synergia

Čítaš si Gorilu a cítiš nevoľno v žalúdku, závrate, alebo sa ti nebezpečne zvyšuje tlak? V Pente na to mysleli už dávno.

Neprehliadnite tiež